UNT-artikel ”Akutskola startas i Sigtuna: ”Alla vinner på det””

Måndag 13 november 2023

Referat från UNT-artikel om akutskolan där Pernilla Bergqvist intervjuas – Läs hela artikel genom klicka på länken
I Sigtuna har en  akutskola initierats för att adressera det ökande problemet med hot, våld, och kriminalitet inom skolsystemet. Planerna inkluderar att placera skolan på en avskild plats, avlägsen från andra skolor, med förberedelser pågående för att säkra en lämplig lokal.
Den framtida akutskolan strävar inte bara efter att avlasta ordinarie skolor från säkerhetsproblem, utan också att intensivt stödja utåtagerande elever för att bryta destruktiva beteenden.
– Akutskolan kommer att avlasta de ordinarie skolorna från hot, våld och trakasserier samtidigt som man kan arbeta mer intensivt med utåtagerande elever, så att de får hjälp och stöd för att bryta ett destruktivt beteende. Eleverna i akutskolan ska få hjälp att fokusera på skolan och sin framtid, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Skolan kommer att ta emot både avstängda och tillfälligt omplacerade elever, med en begränsning på åtta platser för både mellan- och högstadiet. Samarbete mellan rektorer, socialtjänsten, samt barn- och elevhälsan kommer att prägla skolans utveckling för att säkerställa en helhetsorienterad tillnärmning.
Sigtuna kommun investerar 2,5 miljoner kronor i projektet, och nyligen erhöll man ett statligt bidrag på 550 000 kronor.
– Vi tror att akutskolan blir en win-win-situation för alla. Dels för elever, lärare och medarbetare som får en bättre arbetsmiljö och känner sig mer trygga. Dels för de utåtagerande eleverna som får insatser och en kraftsamling från skola, socialtjänst och barn- och elevhälsan för att bryta ett destruktivt beteende, säger Pernilla Bergqvist.
Läs Pernillas insändare i Mitt i om akutskolan