Insändarreplik: ”Resurser för akutskolan finns kvar”

Replik i Mitt i Sigtuna

Fredag 13 oktober 2023

I Mitt i Sigtuna nr 41 får Pernilla Bergqvist chansen svara på insändare ”Vart tog kommunens extra miljoner för akutskolan vägen” från nr 39 samma tidning

Jag kan lugna alla oroliga att resurserna finns kvar och att införandet har en mycket hög prioritet. Syftet är att öka trygghet och studiero i skolan så att fler elever når utbildningens mål. Vi vill att detta ska bli framgångsrikt och därför har en noggrann utredning genomförts för att säkerställa att insatserna är effektiva, relevanta och förstås kunna genomföras inom skollagen. En särskild arbetsprocess har etablerats för detta ändamål.

Ett viktigt område har varit att få till ett effektivt samarbete med socialtjänsten. Just nu planerar vi införandet i samarbete med socialtjänsten och de rektorer som har högstadieelever.

Skolan är prioriterad i kommunledningen och sedan 2018 har förskola och grundskola i Sigtuna kommun förstärkts med drygt 240 miljoner kronor. Innan satsningen på akutskolan, har vi sedan tidigare infört sociala team på samtliga kommunala skolor för att främja trygghet och studiero, samt en ny modell för elever med behov av särskilt stöd samt skapat fler mindre undervisningsgrupper. Dessutom har vi flera politiska uppdrag för att i ett bredare perspektiv adressera studiero och elevernas upplevelse av trygghet. Vi samarbetar till exempel med externa instanser som polis, brandkår, kommunens säkerhetsstrateg och inte minst BRÅ samt stiftelsen ”Tryggare Sverige” där insatser ska göras på pilotskola/skolorna.

Vårt arbete har inte varit begränsat till detta. Vi har inlett projekt rörande våldsprevention i förskola och skola, intensifierade insatser mot lång och otillåten skolfrånvaro och betonat det förebyggande arbetet för barn och ungas psykiska hälsa. Att våra elever känner trygghet och arbetsro är av yttersta vikt och självklart ett måste för en lyckad måluppfyllelse. Positivt att notera är att fler elever i årskurserna 3, 5, och 8 rapporterar att de känner sig trygga i skolan i mätningar som görs i dessa årskurser varje år. Men vi är medvetna om att mer arbete väntar.

Låt oss inte glömma att varje krona spenderad på våra barns och ungas utbildning är en investering i vår framtid. Vi kommer att fortsätta att prioritera skolan och vårt utvecklingsarbete. Jag försäkrar er att vi inte sitter med armarna i kors. Alla våra elever förtjänar det bästa, och vi arbetar outtröttligt för att göra detta till verklighet.

Pernilla Bergqvist

Ordförande för barn- och ungdomsnämnden i Sigtuna kommun