Det gäller även här i Sigtuna kommun och den senaste rapporten som SVT Stockholm nyligen rapporterade om är ett exempel på denna oroande trend där vi kunde läsa om 30 fall av hot och våld mot lärare i vår kommun de senaste fem åren. Mörkertalet är säkert större och det är både allvarligt och oacceptabelt. Både lärare och elever ska känna sig trygga och slippa hot, kränkningar och trakasserier.

Vi är väl medvetna om problemen och utmaningarna och har genom åren vidtagit olika åtgärder från kommunledningen för att adressera detta. Vi kommer självklart att fortsätta med satsningar för att ge våra skolor ännu bättre förutsättningar för att skapa trygghet och studiero.

Dessvärre finns det gränser för vad kommunen kan åstadkomma ensam eftersom nuvarande lagstiftning sätter käppar i hjulet för vissa åtgärder. Därför är det glädjande att regeringen, med den liberala skolministern Lotta Edholm i spetsen, tillsätter en utredning för att utöka verktygslådan med olika förslag på skärpta ändringar i skollagen för att säkerställa att landets skolor får bättre förutsättningar för att öka trygghet och studiero.

Utredningen innebär bland annat att stärka rektorer och lärares ansvar och befogenheter, skapa tydligare ordningsregler, tryggare skolmiljöer och ökade insatser som riktar sig till särskilt våldsamma elever. En viktig sak handlar om att avlasta lärare som utvisar elever från klassrummet. De ska inte behöva ägna sig åt dokumentation i flera timmar eller tvingas lägga värdefull tid på att hantera orimliga föräldrakrav. Låt lärare vara lärare! Utredningen ska även lämna förslag på åtgärder som leder till nolltolerans mot kränkande behandling och mobbning. Utredningen ska även titta på vad mer bör omfattas av en sådan nolltolerans, exempelvis klotter och skadegörelse i skolan.

Ett annat förslag handlar är att rektorernas ansvar för trygghet och studiero skrivs in i skollagen samt att alla skolor ska ha tydliga och välförankrade ordningsregler och ett aktivt upprätthållande av dessa. Om reglerna bryts så måste det få konsekvenser. Det är viktigt med ett förväntansdokument där även föräldrarnas ansvar för sina barns fostran och utveckling betonas.

För att öka trygghet och studiero i våra skolor här i Sigtuna kommun har vi gjort en hel del satsningar de senaste åren. Nu i år har vi avsatt 2,5 miljoner kronor för en akutskola, och nu har regeringen kommit in med ytterligare 550 000 kronor för att stärka denna satsning. Vi har sedan tidigare infört sociala team på alla kommunala grundskolor och påbörjat projekt för våldsprevention inom förskola och grundskola. Dessutom samarbetar vi aktivt med externa partners såsom polisen, brandkåren, kommunens säkerhetsstrategi och BRÅ (Brottsförebyggande rådet), samt stiftelsen ”Tryggare Sverige” där vi genomför insatser på pilotskolor.

Vi har också påbörjat projekt för våldsprevention inom förskolan och skolan, intensifierat vårt arbete mot lång och otillåten skolfrånvaro, och satsat på att främja barn och ungas psykiska hälsa. Vi vet att det är av yttersta vikt att eleverna mår bra och känner trygghet och studiero för att kunna lyckas i sin skolgång.

Låt oss inte glömma att varje krona som spenderas på våra barns och ungas utbildning är en investering i vår framtid. Vi kommer fortsätta att prioritera skolan och vårt utvecklingsarbete inom kommunen. Det är glädjande att regeringen agerar för att utöka verktygslådan med lagändringar så att vi får bättre förutsättningar i det viktiga arbetet för att skapa ökad trygghet och studiero i våra skolor.

Pernilla Bergqvist (L),

Ordförande i barn- och ungdomsnämnden