Beslut från Liberalernas landsmöte

Måndag 20 november 2023

Nu i helgen ägde Liberalernas landsmöte rum, partiets högsta beslutande organ. Från Liberalerna i Sigtuna kommun representerades av Pernilla Bergqvist, som var en av de utvalda att delta i omröstningarna om våra nationella ställningstaganden framöver.

Liberalerna samlades under temat ”Ansvar för framtiden” för att besluta om vår politik och vägval inom svensk politik. Över 500 motioner hade lämnats in som det sedan debatterades och voterades om.

Det har varit långa, intensiva och spännande dagar där vi fattat många kloka beslut i både små som stora frågor. Jag är glad och stolt över inriktningen gällande vår skolpolitik men anser också att vi landat rätt när det gäller informationsplikten, EBO-lagen, europeisk polisstyrka, starkare stöd kring hedersrelaterat våld och förtryck samt en förstärkt position i miljö- och klimatpolitiken, säger Pernilla Bergqvist (L)

Några av de beslut som fattades inkluderar bekräftelsen av vårt ställningstagande gällande informationsplikten, där lärare, vårdpersonal och socialtjänst undantas, och ett förtydligande att även bibliotekarier ska undantas från informationsplikten. Vi betonar att det inte ska finnas några straff för offentliganställda som inte uppfyller framtida krav på informationsutbyte.

Liberalerna fastställde även att partiet aldrig kommer att stödja att Sverigedemokraterna får ministerposter med hjälp av liberala mandat. Vidare ställde partiet sig bakom att avskaffa lagen om eget boende (EBO-lagen) som gör det möjligt för asylsökande att bosätta sig var de vill istället för enbart anvisas av Migrationsverket, vilket är särskilt positivt för Sigtuna kommun som länge haft ett större mottagande av nyanlända än andra kommuner. Det känns viktigt att hela Sverige tar ansvar för mottagandet.

Inom skolpolitiken fastställde vi den nuvarande skolpolitiken som partiet driver och som har högt förtroende hos väljarna. Det gäller bland annat Skolminister Lotta Edholms påbörjade utredningar, uppdrag och reformer som bland annat rör nationellt skolpengssystem, ökade krav på friskolor, vikten av fysiska böcker, läroboksreform, mer lästid, satsningar på fler lärare och speciallärare med mer befogenheter,  lovskola redan i lågstadiet, mindre undervisningsgrupper, ta bort sekretesshinder mellan skola, polis och socialtjänst och såklart krafttag för stärkt trygghet och studiero i skolan. Ett beslut togs också om att införa ett gemensamt skolval i hela landet, där vårdnadshavare endast kan sätta sina barn i kö tidigast ett år innan skolstart. Liberalerna vill även inrätta en europeisk polisstyrka. De senaste årens lavinartade ökning av gängbrottslighet i Sverige är ett tydligt exempel på hur den organiserade brottsligheten inte stannar vid gränsen, utan har förgreningar både inom och utanför EU. Gängen nöjer sig inte med att slåss på en våldsam narkotikamarknad utan försöker nu infiltrera fler samhällssektorer i Sverige och andra delar av Europa. Enligt polissamarbetet Europol är 70 procent av de grovt kriminella verksamma i mer än tre EU-länder samtidigt. Förutom en gemensam polisstyrka vill vi ge möjlighet att bedriva förundersökningar över gränserna samt ge en EU-åklagare mandat att väcka åtal i Sverige om det rör sig om gränsöverskridande brottslighet.

Det blev en lång debatt och en del hårda diskussioner om förbjud mot slöjor för barn i förskola och i lågstadiet. Till slut landade partiet att vi säger nej till förslaget men att vi vill verka för att ge personal i förskola, skola och fritidshem ett starkare stöd att stå emot hedersrelaterade krav från vårdnadshavare. En majoritet av Landsmötet var rädda för risken med ett förbud som skulle kunna leda till att barn då skulle placeras i religiösa friskolor eller hållas borta från svenskt skola, något som man sett hända i till exempel Frankrike. Landsmötet beslutade dock att utreda hur brottet olaga tvång kan breddas och omfatta att tvinga någon att bära slöja.

Liberalerna stärkte också sin position inom klimat- och miljöpolitiken genom att tydligt hävda principen att den som släpper ut också ska betala. Ett konkret beslut togs om att de som är ansvariga för PFAS-utsläpp, inklusive Försvarsmakten, ska bära det fulla ansvaret för saneringen och de ekonomiska konsekvenserna. I vår kommun har vi höga halter av PFAS i Märstaån så detta är i högsta grad en fråga som kan ha betydelse för vår kommun.

Landsmötet fattade även beslut om att partiet ska verka för söndagsöppet på Systembolaget och införa öppettider till klockan 20 alla dagar i veckan, där även kylda drycker ska kunna säljas. Dessutom vill vi att partiet ska verka för att man tillåter licensbutiker att sälja öl, vin och cider som ett komplement till Systembolaget

Läs mer om landsmöte här