Ungdomsmottagningen i Sigtuna kommun blir ännu bättre.

Måndag 24 september 2018

Vi vill tidigt mota bort ohälsa men också säkerställa att vården finns även i Sigtuna kommun när den behövs. Hälsan för invånarna har förbättrats under senare år, men skillnaderna i hälsa är stora. Utbildningsnivå, inkomst och bostadsort spelar roll för hur man mår fysiskt och psykiskt på ett sätt som vi måste ta på största allvar. Där hälsan är som sämst måste vården vara starkast. Det kräver en närvarande och tillgänglig vård samt ett långsiktigt arbete.

Skillnader i hälsa märks redan bland barnen. Senaste barnhälsorapporten oroar. Hälsoläget bland barnen i Sigtuna kommun måste tas på stort allvar. Likaså ser vi generellt i samhället att psykisk ohälsa ökar bland unga och det måste vi se till att vi fångar upp så tidigt som möjligt, dels i skolan genom elevhälsan men också genom ungdomsmottagningar där mer än preventivmedel diskuteras.

– Det absolut vanligaste samtalsämnet hos vår kurator är psykiskt mående. De som inte blir hjälpta av en renodlad samtalskontakt blir efter bedömning remitterade vidare till till exempel barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), berättar enhetschefen Paula Wallenius.

Liberalerna tror på preventiva tidiga insatser för ökad trygghet och mot psykisk ohälsa i skolan och har därför skarpa förslag i vårt politiska program:

• Satsningar på barn- och elevhälsa samt det förebyggande och främjande hälsoarbetet i skolan – mot stress, psykisk ohälsa, tobak och missbruk bland elever och personal.
  • Förstärk trygghetsarbetet och värdegrundsarbetet med socialt team – en funktion bestående av personal med erfarenhet av ett framgångsrikt arbete för trygghet och studiero. Det sociala teamet ska ansvara för att hantera händelser och jobba med värdegrundsarbete.

Liberalerna är därför mycket glada över att ungdomsmottagningen nu får flytta till större och bättre lokaler, särskilt som besöken ökar i år. Flytten innebär också att det blir enklare att samverka med andra resurser då många samarbetspartners finns samlade i samma byggnad. Det underlättar då unga som uppger psykisk ohälsa eller dåligt mående ofta har stora behov.

Från och med den 1 oktober kommer ungdomsmottagningen att finnas på Södergatan 19a, i samma hus som andra vård- och omsorgsverksamheter huserar. Ungdomsmottagningen är öppen för alla i åldrarna 12-23 år, den är gratis och alla som jobbar på mottagningen har tystnadsplikt.

Läs mer om Ungdomsmottagningens flytt här.

Liberalernas skolprogram hittar du här.

Insändare om hur Liberalerna vill stärka hälsan i Sigtuna kommun kan du läsa här.