Nya kommunledningen i Sigtuna kommun är klar.

Torsdag 18 oktober 2018

Foto: pressbild alliansgruppen
Foto: Alliansgruppen Lars Björling (SfS), Pernilla Bergqvist (L), Olov Holst (M), Gill Brodin (C) och Karsten Bjärbo (KD).

I valet fick Alliansgruppen i Sigtuna kommun (Moderaterna (M), Centerpartiet (C), Liberalerna (L), Kristdemokraterna (KD) och Samling för Sigtuna (SfS), 27 mandat och egen majoritet i kommunfullmäktige. Nu har partierna undertecknat ett samverkansavtal som ska ligga till grund för arbetet i kommunledningen under mandatperioden 2018-2022.

– Det är blir mycket bra för Sigtuna kommun med en tydlig, stark och stabil kommunledning. Med gemensam kraft kommer vi arbeta hårt våra invånare och oförtröttligt arbeta vidare för förbättrade kunskapsresultat, ökad kvalitet och trygghet, valfrihet och bättre ekonomi, säger Pernilla Bergqvist (L), gruppledare.

Samverkansavtalets grundläggande ambitioner och ingångsvärden är att invånarnas bästa ska alltid vara huvudfokus, att kommunens ekonomi ska stärkas för att på sikt kunna generera ett överskott som kan återinvesteras i välfärden och att kärnverksamheterna förskola, skola, äldreomsorg, vård och trygghet ska prioriteras.

Under de gångna veckorna sedan valet har de fem partierna träffats ett flertal gånger för att  diskutera samarbetet och utformningen av avtalet samt fördelat poster i nämnder, styrelser och råd. Diskussionerna har präglats av samsyn. Grundtanken har varit att hålla invånarnas bästa i fokus, att kompetens och erfarenhet för uppdragen ska vara avgörande och att det ska göras så få förändringar som möjligt för att skapa kontinuitet i det positiva samarbete som påbörjats under det gångna året. Därmed föreslås endast ett ordförandebyte: Anna Malm Kelfve (M) tar över ordförandeskapet i individ- och familjeomsorgsnämnden efter MP som inte längre ingår i kommunledningen.

Pernilla Bergqvist har varit ordförande i barn- och ungdomsnämnden sedan 2015 och kommer fortsätta i den rollen i den nya kommunledningen.

Vi har nu kraftigt förbättrade kunskapsresultat i Sigtuna kommun och var den kommun i Stockholms län som ökade mest när det gäller antalet behöriga elever till gymnasiet. Det är ett resultat av ett nytt skolpolitiskt program, vårt systematiska kvalitetsarbete och gedigna insatser från alla i en röd tråd från politik, förvaltning, skolledning, lärare och elever, säger Pernilla Bergqvist (L)

– Nu gäller det att hålla i detta arbete och fortsätta den positiva trend som vi har i kommunen. Förutom förbättrade skolresultat så är de främsta målen trygghet och studiero för våra elever samt engagerade medarbetare med rätt kompetens.Vi kommer inte ge oss förrän vi är en av de bästa skolkommunerna i landet, fortsätter Pernilla Bergqvist (L).

En viktig demokratisk förändring är att oppositionen nu får andre vice ordförandeposten i kommunstyrelsen. Något som varit självklart i en majoritet av kommuner i länet, men inte av tidigare socialdemokrater i Sigtuna. Den nya kommunledningen fortsätter därmed värna de demokratiska spelreglerna som länge åsidosatts i kommunen.

Glädjande är också att Sigtuna nu får en meriterad och kompetent kommunfullmäktigeordförande i Erik Langby (M). Erik har under 30 år varit kommunstyrelsens ordförande i Nacka och har haft ett stort antal politiska uppdrag.