Stärk hälsan i Sigtuna kommun

Måndag 23 juli 2018

Pernilla Bergqvist
Anna Starbrink, landstingsråd (L), Pernilla Bergqvist, kommunalrådskandidat (L).

Vi vill tidigt mota bort ohälsa men också säkerställa att vården finns där när den behövs. Hälsan för invånarna har förbättrats under senare år, men skillnaderna i hälsa är stora. Utbildningsnivå, inkomst och bostadsort spelar roll för hur man mår fysiskt och psykiskt på ett sätt som vi måste ta på största allvar. Där hälsan är som sämst måste vården vara starkast. Det kräver en närvarande och tillgänglig vård samt ett långsiktigt arbete.

Skillnader i hälsa märks redan bland barnen. Senaste barnhälsorapporten oroar. Hälsoläget bland barnen i Sigtuna kommun måste tas på stort allvar. Här finns till exempel störst andel i länet av fyraåringarna med övervikt eller fetma, fler än länssnittet utsätts för rökning i hemmet, fler har karies och färre barn ammas. Detta ska vi inte acceptera. Det behövs ett aktivt hälsofrämjande arbete och en stark samverkan mellan kommunen, landstinget och civilsamhället. Vi vill se ett hälsolyft i Sigtuna kommun och ger här några konkreta förslag:

• Stärkt stöd till de yngsta. Med inspiration från framgångsrikt arbete i Rinkeby vill vi erbjuda nyblivna småbarnsföräldrar ett gott stöd den första tiden i barnens liv. Detta för att lägga en god grund för hälsa där BVC och socialtjänsten tillsammans stöttar familjerna.
  • Rörelseglädje. Vi bör inspireras av grannkommunen Upplands Väsby som samarbetar med organisationen En frisk generation för att locka till rörelse och skapa goda hälsovanor för familjer.
  • Förstärk vårdcentralerna. God tillgång till vård är också en viktig hälsofaktor. Husläkarmottagningarna är navet i vården. Vi har de senaste åren ökat ersättning till vårdcentralerna, och sett till att mer pengar går till vårdcentraler där hälsan är sämre. Det har inneburit ca 6 miljoner kronor extra till Sigtuna kommuns vårdcentraler. Nästa steg blir att låta alla invånare välja sin egen fasta husläkare för att stärka kontinuiteten.
  • Öka vårdutbudet. Invånarna kan genom vårdval söka vård över hela länet, men det måste också finnas ett starkt vårdutbud lokalt. Vårdutbudet i nordvästra länet behöver utvecklas, exempelvis efterfrågas gynekologi. Landstinget ska utifrån vårdbehovet skapa incitament för att öppna privata verksamheter där vårdutbudet är otillräckligt. Landstinget har också möjlighet att själv starta och driva lokala verksamheter.

För liberaler är en av de viktigaste uppgifterna att fortsätta att metodiskt arbeta för en jämlik hälsa.

• Anna Starbrink (L), Hälso- och sjukvårdslandstingsråd
  • Pernilla Bergqvist (L), Gruppledare i Sigtuna kommun

Läs mer om Liberalernas valprogram 2018 här.

Insändare i Märsta.nu, 10 juli, 2018.

Sigtunabygden, 25 juli, 2018.