Rapport från kommunstyrelsen

Onsdag 24 januari 2024

Under måndagens sammanträde behandlade kommunstyrelsen en rad viktiga samhällsbyggnadsärenden. Bland dessa ärenden märktes inriktningsbeslutet för planuppdrag av handel vid Norrsunda-Brista, planbesked för småhus i Billby, samråd av detaljplan för bostäder vid Skeppargränd, ändring av befintlig detaljplan för Norrtil, samt planbesked för kommersiella lokaler i Arlandastad.

I allmänpolitiska ärenden diskuterades och beslutades det om planeringsdirektiv för Mål och budget 2025-2027, yttrande över klimatanpassningsplan för Stockholms län, svar på medborgarförslag om regnvattentunnor, investerings- och exploateringsriktlinjer, verksamhetsplan för kommunstyrelsen 2024, uppföljning av internkontrollen 2023, yttrande över revisionens granskning av delårsbokslut 2023, samt kommunstyrelsens internkontrollplan 2024.

Vidare behandlades ärenden som rörde säkerhetszoner, nedläggning av Agenda 2030-utskottet, revidering av Mål och budget 2024-2026, svar på motion om solpaneler på Midgårdsbadet, revidering av reglementen för nämnder, revidering av taxa för tillsyn och prövning inom miljöbalkens område 2024, samt revidering av instruktioner för kommunstyrelsens arbetsutskott och samhällsbyggnadsutskott.

I ärendet gällande revidering av mål och budget reservande sig vi oss då vi lagt fram eget budgetförslag och höll inte med stora delar av revideringsförslagen heller. Läs vår anledningen nedan:

Liberalerna yrkade på sitt eget budgetförslag för 2024 på kommunfullmäktige i december 2023. Där vi, till skillnad från kommunledningens budget och det nu framlagda förslaget till revidering av budgeten för 2024, föreslog 14 miljoner mer till förskola och grundskola för att öka lärartätheten genom ett pilotprojekt för tvårlärarsystem i lågstadiet och 10 miljoner för att öka antalet pedagoger i förskolan.

I vårt budgetförslag fanns också ytterligare 4 miljoner till kultur- och fritidsnämnden för bland annat att återigen bli medlemmar i ICORN, införa syskon- och ämnesrabatt på kulturskolan, nolltaxa för barn- och ungdomsföreningar i kommunens lokaler samt 1 miljon kronor till Brobygget för att möjliggöra att all föreningsaktivitet som sker i kommunen når våra invånare. Vi effektiviserar dessutom inte biblioteksverksamheten för att kunna behålla öppettiderna på biblioteken i Märsta.

Vi avsatte även 2 miljoner för att öka bemanningen av sjuksköterskor, undersköterskor och skötare på våra särskilda boenden samt 1,5 miljoner för aktivitetsvärdar på boendena. Vi föreslog fördubblande av satsningen på socialsekreterare inom utredningstjänsten.

Utöver dessa satsningar stod vi i princip bakom de beslutade satsningarna från fullmäktige i december, då vi var en del av styret och hade förhandlat fram dem innan vi avsattes. Det gäller inte minst satsningarna för ökad trygghet och studiero, språkutveckling, mindre undervisningsgrupper för barn i behov av stöd i våra resursenheter och mycket annat.

Vi är dock ytterst tveksamma till vissa förändringar i förslaget till revidering av mål och budget för 2024-2026. Vi ser att kommunledningen i princip undviker arbetet med Agenda 2030. Den budgetpost på en miljon som tidigare benämndes ”Förstärkning hållbarhet och Agenda 2030” ändras nu till ”Utredningsstöd informationsförvaltning/interna processer” och kopplas till ett uppdrag där hållbarhet/Agenda 2030 inte nämns. Vi är också tveksamma till förändringarna i uppdraget att ta fram en hållbarhetsstrategi, där den beslutade budgeten nämner att det inkluderar en reviderad klimatplan med en utsläppsbudget och översyn av klimatanpassningsbehoven inom kommunen. Men i revideringsförslaget står det bara att kommunen ska ta fram en hållbarhetsstrategi. Det är tydligt att Sverigedemokraterna nu ingår i styret.

I ärendet om remissvar gällande säkerhetszoner la vi en protokollsanteckning då vi inte delar majoritetens positiva svar utan är mer tveksamma till den här åtgärden:

Den grova organiserade brottsligheten är mycket allvarlig och mer måste göras för att öka tryggheten och bekämpa brott. Liberalerna vill bland annat öka antalet poliser, inrätta en europeisk polisstyrka och satsa ännu mer på det förebyggande arbetet. Vi brukar säga att kriminalitet ska bekämpas med både stålhandske och lovikkavante för att knäcka gängen.

Liberalernas landsmöte 2021 beslutade att Liberalerna ska motsätta sig införandet och utredningen av så kallade visitationszoner. Detta då en medborgare ska betraktas som oskyldig och fredas från ingripanden om det inte finns någon skälig misstanke.

Förslaget har fått kritik av flera tunga remissinstanser och de senaste dagarna har man kunnat läsa att bland annat diskrimineringsombudsmannen (DO), Advokatsamfundet, Svea hovrätt och institutet för mänskliga rättigheter avstyrker förslaget. Det finns en farhåga att förtroendet för både polisen och samhället i stort påverkas negativt av förslaget. Risken är att brottsbekämpningen försvåras om allmänhetens förtroende och tillit för polisen minskar i takt med att oskyldiga människor stoppas och kroppsvisiteras.

Vi anser därför att förslaget behöver värderas jämte andra förslag och utredningar som exempelvis informationsplikt, borttagen sekretess, och förebyggande vistelseförbud, då dessa förslag sammantaget riskerar att betydligt minska förtroendet för bl.a. polis och socialtjänst. Om säkerhetszoner införs behöver parallellt satsningar göras för att stärka allmänhetens förtroende för myndigheterna i berörda stadsdelar. Ett exempel kan vara att flytta förvaltningar eller myndigheter till utsatta områden. Beslut om inrättande av säkerhetszon bör också alltid förenas med nationella förstärkningsresurser till skola och socialtjänst i berört område.

Avslutningsvis redovisades inkomna handlingar till kommunstyrelsen och delegationsbeslut för 2024. Valärenden inkluderade valet av ledamöter och ersättare till kommunstyrelsens arbetsutskott samt samhällsbyggnadsutskott. Till vår representant i dessa utskott valdes Pernilla Bergqvist.