Liberalernas budgetförslag för 2024 med fokus på skola, trygghet och omsorg.

Torsdag 7 december 2023

Liberalerna strävar efter att göra Sigtuna kommun till den mest attraktiva platsen att bo, leva och verka i – en Mälardalens pärla. Efter nästan nio år är Liberalerna snart i opposition och presenterar sitt eget budgetförslag för 2024.

Vi presenterar en budget för 2024 med fokus på skola, trygghet och omsorg. Med de extra liberala satsningar som ingår i vårt förslag anser vi att det landar helt rätt med de förutsättningar vi har och de behov som finns inom verksamheterna. Vi föreslår bland annat en historisk satsning på ökad lärartäthet i förskolan och grundskolan samt tillför ökade resurser till bemanningen inom äldreomsorgen och socialtjänsten. Tillsammans skapar vi framtidstro för alla som lever och verkar i kommunen,

säger Pernilla Bergqvist (L), gruppledare för Liberalerna i Sigtuna kommun.

Vi står fast vid de tidigare överenskomna satsningarna vi kommit överens om med våra tidigare samarbetspartners, särskilt inom förskola och skola. Det inkluderar satsningar för ökad trygghet och studiero i 10 punktsprogrammet , språkutveckling samt mindre undervisningsgrupper för barn i behov av stöd. Dock saknar vi satsningar på ökad lärartäthet i förskolan, eftersom våra tidigare samarbetspartners (M, KD, SfS) inte ville prioritera detta område. I vårt eget budgetförslag avsätter vi därför 10 miljoner för att öka lärartätheten i förskolan. Tillsammans med satsningen på ett pilotprojekt med tvålärarsystem i lågstadiet satsar vi 14 miljoner mer i förskola och skola än den nya kommunledningen.

Vi gör också en satsning på 2 miljoner kronor för att öka bemanningen inom äldreomsorgen med sjuksköterskor, undersköterskor och skötare. Ytterligare satsar vi 1,5 miljoner kronor på aktivitetsvärdar på äldreboenden. Dessutom gör vi en satsning på att utöka antalet socialsekreterare med 1,4 miljoner kronor, vilket är 700 000 kr mer än den nya kommunledningen. Vi tillför även 600 000 kr till kultur- och fritidsnämnden för att bibehålla öppettiderna på biblioteket i Märsta.

Liberalerna är stolta över att ha varit med och tagit ansvar för att ordna upp kommunens ekonomi de senaste åren. Detta ger kommunen en stark grund att fortsatt hantera de utmaningar vi har i ekonomiskt osäkra tider. Med ordning och reda i ekonomin kan kommunen fortsätta genomföra de omfattande reformer vi tidigare varit med om att lansera. Det handlar bland annat om: sociala team på varje skola och en ny modell för barn i behov av särskilt stöd, samhällsbyggnadslyftet för minskad segregation samt ett omfattande trygghetspaket. Andra insatser handlar om införandet av Fritidsbanken och Sportis samt Heltidsresan som innebär ökad kvalitet och kontinuitet i omsorgen. Detta är förmodligen även den viktigaste jämställdhetsinsatsen som kan göras på svensk arbetsmarknad.

Liberalerna tillför därmed 195 miljoner kronor till verksamheterna för att bibehålla tidigare satsningar och införa nya. Detta är 22 miljoner mer än den nya kommunledningen avsätter. Trots våra extra satsningar har vi ändå en sund buffert med ett samlad överskott på 51,8 miljoner kronor för oförutsedda händelser.

Läs hela vårt budgetförslag här