Löwet blir kvar och jourmottagning etableras i Sigtuna kommun

Onsdag 15 augusti 2018

Pernilla Bergqvist
Anna Starbrink, landstingsråd (L), Pernilla Bergqvist, kommunalrådskandidat (L).

En trygg och tillgänglig vård nära invånarna är oerhört viktig, som en närakut som Löwet och en husläkarjour. Liberalerna i Sigtuna kommun har haft dialog med våra partikollegor vid landstinget om det ökade behovet av ett förstärkt vårdutbud i kommunen och vårt närområde.

Nu meddelar Alliansen i Stockholms läns landsting att det kommer förstärkningar och ger besked att Löwenströmska sjukhuset kommer bli en närakut light om de vinner valet med samma öppettider som idag mellan kl. 08:00-22:00, det gäller även röntgen och laboratoriemedicin. Det betyder att Löwet kommer fungera som en närakut light där man kan få labbprover tagna och analyserade, eller röntgas och gipsas fram till kl 22:00. Alliansen ska även se över hur man ytterligare kan stärka och utveckla Löwenströmska sjukhuset. Detta är väldigt glädjande nyheter för våra invånare i Sigtuna kommun.

Vi är även väldigt nöjda med att vi får en husläkarjour i Sigtuna kommun, en kvälls- och helgöppen vårdcentral som kan hjälpa våra invånare med lättare åkommor efter ordinarie öppettider.

– Vi ska bygga ut vården i hela länet och det är hög tid att Sigtuna kommun får en egen husläkarjour, så man kan få den nära trygga vården också på kvällar och helger. Sigtuna är överhuvudtaget en av de kommuner som vi behöver satsa mer på. Vi ska underlätta för privata vårdgivare att etablera sig och kan också öppna nya landstingsdrivna mottagningar, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

Jag är väldigt glad för våra invånares skull att Alliansen i landstinget i Stockholms län satsar på ett förstärkt vårdutbud i Sigtuna kommun och i närområdet. En trygg och tillgänglig vård nära invånare är väldigt viktig. Nu får vi behålla Löwet oförändrat samt få en ny etablering av en husläkarjour som är en kvälls- och helgöppen vårdcentral i Sigtuna kommun. Det är väldigt bra och välbehövligt, säger Pernilla Bergqvist (L), gruppledare i Sigtuna kommun.

Artikel i Märsta.nu, 15 augusti, 2018.
Artikel i Sigtunabygden, 15 augusti, 2018.

Relaterade artiklar om hälsa och vård av och med Pernilla Bergqvist och Anna Starbrink den 23 juli, 2018:
Stärk hälsan i Sigtuna kommun.

Läs mer om Liberalernas valprogram 2018 här.