Allt fler tar examen från Arlandagymnasiet

Torsdag 16 februari 2023

Nu ökar andelen elever på Arlandagymnasiet som på tre år tar studenten med godkända betyg.

Skolresultaten för eleverna på gymnasiet fortsätter att förbättras. Allt fler klarar nämligen kraven för en gymnasieexamen under sina tre ordinarie gymnasieår. 2022 var andelen elever som tog examen på de högskoleförberedande programmen uppe i nästan 80 procent. Samtidigt ökade dessutom andelen som klarade examen på yrkesprogrammen till drygt 74 procent, vilket är hela 20 procentenheter bättre än för fyra år sedan.

En av bakgrunden till denna utvecklingen är Arlandalektionen och ett större på varje elevs resultat, från första till sista terminen. Detta ger skolan möjlighet att anpassa förutsättningar och ge extra stöd om det behövs.

Eleverna har också heltidsmentorer som coachar ungdomarna i sina studier, som tillsammans med lärarna jobbar mycket med att motivera och vägleda varje elev.

För oss liberaler är det viktigt att nu arbeta med att fler elever får mer än godkänt då många högskoleutbildningar kräver oftast högre betyg för att bli antagen.

Läs kommunens pressmeddelande här