Grundsärskolan blir Regnbågens skola

Onsdag 8 februari 2023

Eleverna på Grundsärskolan har röstat om nytt namn på sin skola. I går tog kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott beslut om att döpa om skolan till det vinnande förslaget: Regnbågens skola.

I höstas  invigdes skolans nya lokaler anpassande efter elevernas specifika behov, har bland annat färger som tema. I ett rum finns exempelvis en speciell fiberoptik i takplattorna som gör att rummet kan färgas i olika färger och taket förvandlas till en stjärnhimmel. Detta för att elevernas olika sinnen ska aktiveras. För att fånga upp färgtemat, var Regnbågens skola ett av de tre förslag som presenterades för eleverna i december.

Pernilla Bergqvist (L), ordförande barn- och ungdomsnämnden, säger:

Förslaget kom från elever som tyckte att det gamla namnet gjort att många känt sig utanför. Jag är väldigt glad för att våra elever fått vara delaktiga och bestämma vad skolan ska heta. Det är viktigt att våra barn och unga får möjlighet att göra sina röster hörda. När de känner att deras engagemang gör skillnad så får det såklart betydelse för demokrati och samhällets utveckling.

Läs om nyheten här på kommunens hemsida