Fler tryckta läromedel i Sigtuna kommun

Fredag 3 mars 2023

Igår tog regeringen beslut om det nya statsbidraget för läromedel. Sveriges elever behöver få fler läroböcker, både för elevernas och lärarnas skull.  Idag beslutades om ett nytt statsbidrag för fler läroböcker på 500 kronor per elev. Det är en liberal seger i budgeten och infriar ett av partiets vallöften.

Läromedel av hög kvalitet som är framtagna i enlighet med läroplanerna gynnar undervisningens kvalitet, gynnar elevernas lärande och minskar lärarnas arbetsbörda. Det är viktigt att det finns bra och tillräckliga läroböcker. Därför är det bra att regeringen satsar på just detta och inför ett nytt statsbidrag på 685 miljoner i år. Det kommer innebära 500 kronor per elev 2023 och framåt,

säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Att statsbidraget är långsiktigt gör att man kan bygga upp ett nytt bestånd av bra läroböcker ute i skolorna. Här i Sigtuna kommun har vi även lagt in extra kommunala medel för läromedel i både förra årets budget och i årets budget. Vi tycker att tryckta läromedel av hög kvalitet är viktigt och har redan tagit steg för att möta upp den nationella satsningen med kommunala medel eftersom vi vill arbeta för att säkerställa principen om en lärobok per elev och ämne,

fortsätter Pernilla Bergqvist (L)

Märsta.nu uppmärksammar