Skolresultat på historiskt höga nivåer i Sigtuna kommun

Torsdag 30 juni 2016

Skolans positiva utveckling i Sigtuna kommun håller i sig. En sammanställning av årets skolresultat efter vårterminen visar att något fler når skolans mål i år jämfört med förra året. De tre senaste åren är de med de bästa resultaten historiskt sett.

– Vår resa att bli en av de bästa skolkommunerna fortsätter vad gäller skolresultat. Fler elever i åk 9 måste nå kunskapskraven i alla ämnen och vi har fortfarande många utmaningar. Pojkar har sämre betyg än flickor, där måste mer göras för att höja skolresultat. Vi måste också bli ännu bättre på att möta nyanlända elever. En viktig åtgärd handlar om fler insatser för att förbättra våra elevers läsförmåga. Vid sidan av årets resultat visar det samlade resultatet från våra mätstationer, som infördes som ett led i skolutvecklingsprogrammet, att vi måste fortsätta satsa på läsandet och språket som grund för allt lärande, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

– En tydlig och långsiktig satsning på kunskap, fortbildning i nya metoder och ett starkt fokus på resultat har gett utdelning. Våra verksamheter har arbetat målmedvetet och utvecklingen fortsätter, säger Pernilla Bergqvist (L).

Mer likvärdighet för grundskolan

Johan Adler är verksamhetschef för grundskolan i Sigtuna kommun. Han pekar på att arbetet med att utveckla skolan måste fortsätta oförtrutet, och han ser flera utmaningar.

– Likvärdigheten mellan skolorna måste bli bättre – alla elever skall ha förutsättningar att utveckla sina kunskaper och förmågor. Vår absolut största utmaning i skolan idag är att skapa förutsättningar för ett bra mottagande av nyanlända elever. I synnerhet de elever som kommit till den svenska skolan under skolår 9, och har bristfällig skolbakgrund från hemlandet, har väldigt svårt att nå godkända betyg i alla ämnen. Så här ser det ut över hela landet, och forskning visar att i dag går en stor del av de nyanlända eleverna på de skolor som har störst utmaningar redan från början, medan väldigt få går på de skolor som har bäst förutsättningar. Genom en jämnare fördelning, både mellan kommuner och mellan skolor, skulle likvärdigheten i skolan stärkas kraftigt. Vi har under året vidtagit betydande åtgärder för att utveckla mottagandet, bland annat har förberedelseklasser etablerats på Råbergsskolan, Sätunaskolan och S:t Olofs skola, men arbetet med att lyfta språk och lärande kommer att bedrivas systematiskt under många år framöver.

Satsar även på mer lovskola

– Vi har också kraftigt bygg ut verksamheten med lovskola inom ramen för kommunens skolutvecklingsprogram. Det här kommer att lyfta skolresultat ytterligare, men den centrala uppgiften för skolförvaltningen är att ge våra lärare förutsättningar att utvecklas och bedriva bra undervisning i våra skolor, säger Johan Adler.

De tre senaste åren har visat på starka skolresultat jämfört med tidigare år. Tiden då den nya högre resultatnivån uppnåtts sammanfaller med den tid då lärare och elever arbetat med Sigtunaboxen, kommunens program för att utveckla skolan.

– Det är mycket glädjande att skolresultat i klass 3 och 6 visar på kraftig ökande resultat. Det gör att dessa elever har goda förutsättningar när de går vidare i högstadiet och visar på att kommunens skolutvecklingsprogram har fungerat på ett mycket utslagsgivande sätt. Högstadiet är den stora utmaningen där vi med oförminskad kraft utvecklar lärandet på alla sätt. Inte minst med Sigtunaboxen men också en ny upplaga av skolutvecklingsprogrammen (förskola, fritids och grundskola) som kommer att börja utarbetas under hösten, säger Lars Andersson (S), ledamot i barn- och ungdomsnämnden.

Fakta skolresultaten – andelen elever som får godkänt i alla ämnen

År     Måluppfyllelse 2015     Måluppfyllelse 2016*
9      72%                                  73% (prel)
6      80,2%                               80,5 (prel)
* Resultaten är preliminära. Siffran kommer att stiga när sommarskolorna är avslutade och resultaten från dem räknats in. Riksgenomsnittet för årskurs 9 är 77%.

Fakta Sigtunaboxen

• Sigtunaboxen är en av Barn-och ungdomsförvaltningens stora satsningar för att utveckla de kommunala grundskolorna i Sigtuna kommun.
• Sigtunaboxen innehåller tre viktiga delar: bedömning för lärande (BFL), informations- och kommunikationsteknik (IKT) och språkutvecklande arbetssätt (SUA).
• Fokus ligger på att utveckla lärarnas kompetens så att de kan hjälpa eleverna att träna upp sin förmåga i att se sin egen kunskapsutveckling, sin lärandeprocess.
• Läs mer om Sigtunaboxen här.

Läs mer om Liberalerna i Sigtuna kommuns skolpolitik här.