Liberalt genomslag i kommunledningens budget för 2017

Valfrihet i hemtjänst och satsningar på skolan

Måndag 17 oktober 2016

Inför budgetförhandlingarna med majoriteten i kommunledningen gick Liberalerna in med inställningen att vi skulle få ordning på ekonomin, driva igenom mer valfrihet och satsa på skolan. Kommunledningens förslag till budget innehåller Liberalernas alla ovansagda krav och önskemål.

Vi har nu lyft ut exploateringsvinsterna från budgeten. Under många år har kommunen varit beroende av exploateringsvinster för att finansiera den kommunala driften. Det har bidragit till osäkerhetVi är inte längre beroende av dessa för att sköta den kommunala driften. Det är ett stort steg för att få ordning och reda i den kommunala ekonomin. En liberal framgång!

– Från och med nästa år kommer intäkter från markförsäljningar att användas till nya investeringar, inte i drift. Det är en fråga vi i Liberalerna drivit sedan många år tillbaka och som uttrycks i vårt valmanifest inför valet 2014, säger Dan Rosenholm (L), kommunalråd.

Dan

Lagen om valfrihet införs inom hemtjänsten. Valfriheten i Sigtuna kommun är idag nästan obefintlig. Liberalerna har nu sett till att införandet av LOV i hemtjänsten görs och det med start 2018. Det är en enorm seger för de äldre i Sigtuna kommun som i framtiden får möjlighet att välja mellan fler utförare än den kommunala.

– Nu får även Sigtunaborna valfrihet inom hemtjänst. Äntligen! Nu vidtar arbetet med utformningen, att anpassa LOV-tjänsterna till lokala förhållanden och behov. Inte minst kommer kvalitetskontrollen att stärkas, något som har betydelse också för de kommunalt drivna tjänsterna, säger Dan Rosenholm (L).

Stora satsningar på skolan. För första gången i kommunens historia höjer vi nu rambudgeten för barn- och ungdomsnämnden till över en miljard – det är nära hälften av kommunens totala budget. Vi väljer att under 2017 investera 226 miljoner kronor på skolor och förskolor. Under 2018 vill vi investera 362 miljoner kronor.

– Då många skolbyggnader är i behov av upprustning satsar vi 226 miljoner kr på investeringar i skolor och förskolor 2017. Våra barn och elever har rätt till en trygg och inspirerande skolmiljö, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande för barn- och ungdomsnämnden.

Utöver våra investeringar i skola och förskola satsar vi på:
– Lärarcoacher
– Lässatsning
– Skolvärdar på högstadieskolor
– Ett multikompetent mobilt teamPernilla press
– Insatser för elever i behov av särskilt stöd
– Hållbar arbetshälsa

-Vi har ett starkt fokus på att förbättra skolresultaten. I budgeten för 2017 lanserar vi en rad åtgärder med lärarcoacher, skolvärdar och fler läsfrämjande insatser för att skapa ännu bättre förutsättningar för kunskap, trygghet och studiero. Vi kommer även att inrätta ett mobilt team för elever i behov av särskilt stöd samt ta krafttag mot mobbning, avslutar Pernilla Bergqvist, ordförande för barn- och ungdomsnämnden.

Kommunledningens förslag till budget förväntas tas den 27 november.