Plan för klimatsmart Sigtuna – för en miljövänligare framtid

Torsdag 22 mars 2018

Nu har plan för klimatsmart Sigtuna klubbats igenom på kommunfullmäktige! Ett viktigt arbete för att på olika sätt skapa ett bättre och mer hållbart samhälle idag och för framtiden.

– Det är så viktigt att man tidigt gör barn medvetna om konsekvenser med till exempel fossilbränsle och matsvinn när det gäller miljöproblem och resursslöseri. Vi är så glada att vi tagit fram en riktigt bra plan för ett mer hållbart Sigtuna kommun. Det behövs  för vår gemensamma framtid, säger Pernilla Bergqvist.

Pernilla Bergqvists anförande i talarstolen:

Vi är den första generation som kan utrota fattigdomen, och den sista som
kan bekämpa klimatförändringarna. Sigtuna kommun har länge arbetat för att minska utsläpp av växthusgaser och
nu ska kommunen anta nya mål och prioriterade områden för att driva klimatarbetet ännu mer framåt. För Liberalerna är det självklart att kommunen ska vara en föregångare och drivande i klimatarbetet.

För mig som ordförande i barn- och ungdomsnämnden så ser jag det som nödvändigt att involvera barn och unga i arbetet för en mer hållbar framtid. Kommunen har jobbat med insatser kring konsumtionen och beteendepåverkan inom miljö och klimat och inom plan för klimatsmart Sigtuna är detta ett övergripande strategiskt område. Jag vill här lyfta fram två arbeten inom förskola och skola som jag tycker är viktiga och som vi i samma anda ska jobba vidare med inom ramen för nya planen som vi tar idag.

Förskolorna i Sigtuna kommun arbetar just nu med projektet Hållbar framtid. Några av förskolorna har valt att jobba med klimatsmarta vanor. Personalen har pratat med våra barn om att jorden inte mår så bra, men att det finns många saker som vi kan göra för att den ska må bättre. Barnen var direkt med på noterna och är väldigt noga med våra nya sätt att tänka.
Förskolan Tallholma i Sigtuna kommun har till exempel minskat sin energiförbrukning ordentligt.

Vad som är på gång just nu är även arbetet med Klimatsmart förskola och där har vi en projektledare som tagit fram en handlingsplan. Det handlar bland annat om utbildning för personal och giftbantning i förskolan. Information och kunskapsbyggande om klimatanpassat beteende är viktigt och vi tar steg framåt hela tiden.

Ett annat projekt som jag vill lyfta fram handlar om matsvinnet i våra förskolor och skolor. Här tog jag som nämndens ordförande initiativ till Svinnkampen. Den pågick under åtta veckor och tävlingen har resulterat i att andelen mat som barnen kastat minskat – och det rejält.

Som sagt, att involvera barn och unga i arbetet för en mer hållbar framtid är nödvändigt och det har varit glädjande att se engagemanget och kämpaglöden hos våra barn och unga i kommunen. Under de åtta veckor som kampen pågått har segrande Karusellen, som vann bland förskolorna, minskat svinnet från 17 gram per barn och dag till sex, en minskning med hela 65 procent. Eddaskolan, som var bäst bland alla skolor, har kastat i snitt 9 gram mat per elev och dag, att jämföra med 19 gram under motsvarande tid i fjol. De har alltså mer än halverat sitt svinn.

Jag vill gärna citera elevrådsrepresentanten Nicole Dixon som gick i klass 3B i Eddaskolan när svinnkampen pågick:
– Det har varit kul att arbeta med Svinnkampen. Vi i elevrådet har jobbat med att ta fram bilder på hur mycket mat man ska ta på tallriken. Bilderna har suttit i matsalen. Jag har också pratat om det, att inte slänga mat, hemma med min mamma och pappa. Mamma har blivit bättre på att slänga mindre, pappa är precis som förut.