Lärare från Syrien jobbar sig in i samhället
Integration i praktiken
Onsdag 29 juni 2016
De har båda flytt krigets Syrien. Nu arbetar de hårt för att lära sig svenska. Sabah Aylo, 56, och Mohammad Zyad Ghadri, 59, har båda lång erfarenhet som lärare i sitt hemland.
– I Syrien var jag grundskollärare för år 3 och 4. Kontakten med barnen fungerar på samma sätt här som i mitt hemland, men jag behöver bli bättre på svenska för att kunna ta lärarrollen helt. Och språket är svårt, säger Sabah Aylo.
Mohammad Zyad Ghadri instämmer.
– Det har inte varit särskilt krångligt att begripa sig på det svenska samhället, men för att kunna jobba och bidra i det måste du behärska språket. För att kunna behärska språket måste du prata med svenskar, och då är en arbetsplats som Tingvallaskolan perfekt. Här pratar jag både med barn och vuxna som har svenska som modersmål. Själva jobbet och miljön är jag van vid eftersom jag arbetat som idrottslärare i 25 år i Syrien, där jag också var fotbollstränare, säger han.
Nyckeln till integration är det svenska språket.
– De senaste åren har många flyktingar kommit till Sverige.
Det krävs kreativitet och konkreta lösningar för att integrationen ska lyckas. En möjlighet är att ta tillvara nyanlända lärares kompetens genom att låta dem praktisera på skolor och fritids. Då kan Sigtuna kommun snabba på integrationsprocessen samtidigt som vi får mer resurser i våra skolor, säger barn- och ungdomsnämndens ordförande Pernilla Bergqvist (L).
Robert Andersson
Politisk sekreterare
Mobil: 073-666 53 91
E-post: robert.andersson@sigtuna.se