Krafttag mot våldsbejakande extremism

Fredag 17 juni 2016

Därmed ökar sannolikheten att förebyggande insatser sätts in där de behövs som bäst.

– Radikaliseringen som förvandlar ungdomar till extremister går ofta fort. Dan
Det gäller att uppfatta signalerna så snabbt som möjligt. Kunskap och utbildning av kommunens personal kan vara avgörande, även föräldrars förmåga att se när något händer med deras barn måste tas tillvara, de måste lyssnas på och få hjälp, säger kommunalrådet Dan Rosenholm (L).

Hållbarhetsenheten har redan påbörjat en kartläggning av våldsbejakande extremism i Sigtuna kommun. De nya medlen gör det möjligt att ta in ledande experter på området och göra kartläggningen mer heltäckande.

Våldsbejakande extremism är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Med våldsbejakande extremism menas den islamistiska extremistmiljön, den högerextremistiska miljön och den vänsterextremistiska miljön. Enligt Säpo utgör den våldsbejakande islamismen det största hotet mot svensk säkerhet. Det är ett problem för hela landet som Sigtuna kommun också tar på allvar.

Kommunstyrelsen har lagt 300 000 kronor extra för att stärka insatserna mot våldsbejakande extremism.

Robert Andersson
Politisk sekreterare