Något som är unikt med vår kulturskola i Sigtuna kommun är det framgångsrika arbetet inom kulturpoolen och kompanjonlärarskap. I kommunens skolor och förskolor integreras kulturskolan med den ordinarie verksamheten och berikar tusentals barn och unga i estetiska lärprocesser som bidrar till höjda kunskapsresultat, bildning och att ge barnen en bred tillgång till kultur. Vi vet genom forskning att det finns ett samband mellan musicerande, språkutveckling och goda studieresultat. Forskning visar dessutom hur viktig kultur är för hälsan.

Samverkan mellan skola och kulturskola är enligt Sveriges kommuner och landsting (SKL) de mest omfattande insatserna från samhällets sida för att skapa möjligheter för alla barn och unga att utöva och ta del av kultur. Vi ser det som oerhört värdefullt att värna om denna samverkan.

Vad som skulle vara bäst för kulturskolans framtida utveckling vill vi ta en närmare titt på och därför har vi i årets mål och budget gett ett uppdrag till kommunstyrelsen att utreda förutsättningarna för att flytta ansvaret för kulturskolan från barn- och ungdomsnämnden till kultur- och fridsnämnden. Utredningen ska vara genomförd och redovisad senast i juni 2018. Syftet är att se över var kulturskolan bäst kommer till sin rätt för att berika och skapa mervärden för våra barn och unga i kommunen.

Detta utredningsuppdrag var även något som socialdemokraterna ville genomföra när de satt vid makten. Visar utredningen att det kommer innebära negativa konsekvenser för kulturskolan att flytta över till kultur- och fritidsförvaltningen så kommer inte vi att medverka till en sådan förändring. Om de positiva mervärdena är större så kan det dock vara en intressant väg att gå. Detta utredningsuppdrag är inte på något sätt kopplat till en privatisering och det vill vi vara tydliga med.

• Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden
  • Lars Björling (SfS), ordförande i kultur- och fritidsnämnden

Läs mer om Liberalernas kulturpolitik här.

Här kan du läsa artikeln i Sigtunabygden och Märsta.nu.