Internationella Engelska skolan vann anbudstävling i Sigtuna kommun.

Onsdag 24 oktober 2018

Foto: Sigtuna stadsängar pressbild

Sigtuna stadsängars markansvisningstävling är klar och vinnare blev fastighetsbolaget Fondamentor tillsammans med Internationella Engelska Skolan (IES).
– IES blir ett fint komplement till vårt befintliga utbildningsutbud. Dessutom passar skolans internationella prägel utmärkt i vår kommun, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Efter ett grundligt arbete och ett antal intresserade skoloperatörer står nu Fondamentor, med Internationella Engelska Skolan (IES) som partner, som vinnare i anbudstävlingen om att bygga och öppna skola i Stadsängarna. Skolan, som ska vara en F-9 skola, kommer att ligga på kort promenadavstånd från de cirka 900 bostäder som kommer att finnas när Sigtuna stadsängar är färdigbyggt. Det återstår dock fortfarande en del arbete innan skolbygget kan påbörjas. Bland annat ska skolinspektionen godkänna etableringen. IES är en välrenommerad skola med mycket goda resultat.  Tillsammans med Fondamentor, ett Stockholmsbaserat fastighetsbolag har IES tagit fram ett erbjudande som stämmer bra överens med stadsdelen.

– Arbetet med att få en skola till Sigtuna stadsängar är högt prioriterad. Skolan kommer att ligga på kort promenadavstånd från de cirka 900 bostäder som kommer att finnas när stadsdelen är färdigbyggd. IES blir ett fint komplement till vårt befintliga utbildningsutbud och ett välkommet tillskott. Dessutom passar skolans internationella prägel utmärkt i vår kommun. Redan för tusen år sedan var vi en internationell mötesplats, det gäller än idag som värdkommun för Stockholm Arlanda Airport med hela världen runt hörnet, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Sigtuna kommun.

– Det gläder oss att vi nu kan berätta att Fondamentor tillsammans med IES som partner vunnit markansvisningstävlingen. Vi tror att de tillsammans kan göra en god insats i Stadsängarna. IES är en aktör med bred erfarenhet som bedrivit skolverksamhet sedan 1993. Idag har de 36 skolor och 25 600 elever. Tillsammans med Fondamentor, vars affärsidé är att långsiktigt förvärva och förvalta fastigheter, är vi förvissade om att stadsdelen kommer att kunna erbjuda en hållbar och välbyggd skola med hög kvalitet vad gäller utbildning framöver säger Kim Hultén, verksamhetschef på Sigtuna stadsängar

– Vi har erfarenhet, kompetens och förmåga att utveckla nya skolor i nära samarbete med kommuner och fastighetsägare. Första steget mot att öppna en skola i Sigtuna är nu taget men det kvarstår flera avgörande frågor som bland annat tillstånd från skolinspektionen och hyresavtal innan vi kan erbjuda familjer plats i vår skola. Vi ser nu fram emot att fortsätta vår goda dialog med Sigtuna kommun och Fondamentor och ta nästa steg, säger Jörgen Stenquist vice VD för IES.

Verksamheten är inriktad att vara två parallellklasser från förskolan till årskurs 9 med start som F-7 som sedan fylls på underifrån upp till årskurs 9. Kön till den tilltänkta skolan öppnar först när alla avtal är klara.

De öppnar ny skola i Sigtuna, artikel i Sigtunabygden 231018, länk.
Internationella Engelska skolan till Sigtuna, artikel i Märsta.nu 221018, länk.

Är du intresserad av Liberalernas skolpolitik hittar du den här.