Fler satsningar på trygghet i Sigtuna kommun

Måndag 19 mars 2018

Regnbågskoalitionen gör fler satsningar på trygghet och satsar nu ytterligare 20 miljoner på flera olika områden. För Liberalerna i Sigtuna har det alltid varit ett högt prioriterat område som man fortlöpande gett olika förslag på att förbättra. Trygghetspaketet är till exempel en satsning som påbörjades redan 2015 när Liberalerna satt i majoritet med S och Mp och var en del i att skapa en långsiktigt hållbar trygghet för dem som bor, verkar och vistas i kommunen.

Ett av Liberalernas vallöften 2014 var att anställa två fältarbetare, vilket uppfylldes 2015 i syfte att öka tryggheten. I Mål- och budget 2018 satsar den nya koalitionen på ordningsvakter, ytterligare två fältarbetare, två fältsekreterare med social utbildning, samt bevakningskameror på strategiska områden.

Synliga poliser är en viktig del av det trygghetsskapande och våldspreventiva arbetet. Sigtuna kommun ska därför intensifiera sina ansträngningar för att öka den polisiära närvaron i kommunen.

Medborgare måste känna sig trygga att ta sig till alla platser och vi ska se till att förutsättningar finns för aktivitet och engagera civilsamhället. Ett trygghetscenter ska också etableras i år, och en trygghetsstrategi kommer också att tas fram under våren.

En viktig långsiktig lösning är att jobba mer förebyggande och preventivt, ju tidigare desto bättre. Det gör vi bland annat genom att utbilda barn, lärare och vårdnadshavare. Därför har vi satsat på ett pilotprojekt med ett Våldspreventionsprogram på Ekillaskolan. Det får fin respons och det är flera skolor som nu till och med hör av sig och vill vara med i satsningen. Vi ser därför över möjligheterna att utöka projektet.

– Tidiga och förebyggande insatser är viktiga för att ingen ska behöva säga ”me too” igen. Den här satsningen kommer ge kunskap om våld, genus och makt samt ge verktyg för att jobba med våldsprevention, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

– Vi behöver alla lära oss att bli mer uppmärksamma på olika saker så att vi kan stävja det i tid. Det handlar om allt från sexuella trakasserier till blickar mellan tjejer, maktlekar och ”skojbråk” som inte alls är roligt för alla, berättar Karin Sagbrant, rektor på Ekillaskolan som är kommunens största högstadieskola.

All stadsplanering ska nu utgå ifrån principerna i Bo Trygg 2030, som betyder att alla nya bostadsområden planeras utifrån ett trygghetsperspektiv.

Genom det nybildade Business Improvement District, BID, kan Sigtunahem tillsammans med andra fastighetsägare samarbeta. De kommer till exempel se till att belysning funkar och att buskage tas bort vilket ökar tryggheten för överfall.

Människors trygghet har varit prioriterat av Liberalerna under lång tid och det kommer vi fortsätta med.

Läs mer om Liberalernas politik här.