Destination Sigtuna – Framtidens Turistmål

Tisdag 16 maj 2023

Välkommen till Destination Sigtuna, en plats där historien möter framtidens potential. Som Sveriges äldsta stad är Sigtuna hem för en rad historiska landmärken och kulturella skatter. Men Sigtuna är mer än bara dess rika historia; det är också en framtida hotspot för företag, idrottsteam och evenemangsarrangörer.

Sigtuna kommun, som äger 47% av Destination Sigtuna, tar ett avgörande steg mot framtiden. Genom att förvärva alla aktier i destinationsbolaget, strävar vi efter att omvandla Sigtuna till en ännu mer attraktiv plats för alla sorters besökare. Vårt mål är att locka en mångfald av besökare, från historieälskare till idrottsteam som söker förstklassiga träningsfaciliteter, till deltagare i evenemang, konferenser och mässor.

Genom att investera i Destination Sigtuna, förbättrar vi inte bara turistupplevelsen utan också det lokala näringslivet. En ökad turism ger ekonomisk tillväxt och fler jobbmöjligheter för invånarna i Sigtuna kommun. Dessutom innebär ett blomstrande näringsliv en större variation av tjänster och aktiviteter för både lokalbefolkningen och turister.

Vårt engagemang för Destination Sigtuna är bara en del av vår vision för Sigtuna. Vi tror på en framtid där Sigtuna inte bara är känt för dess historiska skönhet, utan också för dess dynamiska kultur, imponerande idrottsfaciliteter och framstående evenemangsplatser. Vi strävar efter att skapa ett Sigtuna som är levande och spännande – en plats där alla känner sig välkomna.

Oavsett om du är en förstagångsbesökare eller en återkommande turist, finns det alltid något nytt att upptäcka i Sigtuna. Utforska våra historiska sevärdheter, njut av våra natursköna landskap, delta i våra lokala evenemang, eller upptäck våra unika affärer och restauranger. Varje besök i Sigtuna är en ny upplevelse, och vi ser fram emot att välkomna dig till Destination Sigtuna.

Läs kommunens pressmeddelande här