Årsredovisning 2022

Debattartikel

Torsdag 4 maj 2023

Debattartikel som publicerades i Märsta.nu 27 april 2023

Vi lägger nu ännu ett år till handlingarna. Ett år som i hög grad präglats av mycket stora oroligheter i vår omvärld. Redan innan pandemin fanns det tecken på att världen var på väg in i en lågkonjunktur.

Under två långa år försatte pandemin hela världen i paus. När smittspridningen äntligen avtog och restriktionerna började lätta, startade istället ett fullskaligt krig mitt i Europa. Då var lågkonjunkturen ett faktum. De direkta följderna blev kraftigt ökade kostnader för bland annat energi, mat, räntor, drivmedel och byggnation av nya verksamhetslokaler, vilket hade en stor påverkan på kommunens verksamheter och kostnader.

En stabil och god ekonomi är grunden för att vi som kommun ska kunna leverera välfärdstjänster av hög kvalitet. Flera års fokuserat arbete med att balansera och stärka ekonomin har lett till att vi på ett mycket bra sätt klarar av till och med så stora utmaningar som vi drabbats av under 2022. Kommunens ekonomi är robust och vi behöver inte dra i nödbromsen.

Det ekonomiska omvärldsläget kan hanteras utan att göra kraftiga nedskärningar i våra verksamheter. Faktum är att vi gör ännu ett rekordresultat med ett överskott på 275 miljoner kronor, vilket är hela 212 miljoner mer än budgeterat. Orsakerna till överskottet beror till stor del på större statliga bidrag än budgeterat, högre skatteintäkter och lägre kostnader i verksamheterna. Tack vare det höga resultatet kan vi finansiera våra stora investeringar under 2022 utan att öka vår låneskuld.

Vi kan till och med minska den genom att betala av på våra lån. Det gör att skuldsättningsgraden minskar och soliditeten ökar. Utöver det avsätter vi även medel i en så kallad resultatutjämningsreserv. Sammantaget gör allt detta att vi trots det mycket svåra utgångsläget lämnar 2022 ännu bättre rustade att möta de stora utmaningar som vi vet att vi har framför oss.

Trots turbulensen i vår omvärld har våra verksamheter klarat av att leverera på ett fantastiskt sätt. Stabiliteten i våra verksamheter visar sig tydligt i uppföljningen i vårt styrsystem där tre av fyra övergripande mål anses vara uppfyllda och det fjärde delvis uppfyllt. Mot bakgrund av det mycket utmanande omvärldsläget är det en fantastisk prestation.

Skolan fortsätter prestera resultat som är bland de bästa i landet, äldreomsorgen har tagit stora steg för att höja kvaliteten och brukarnöjdheten stiger som en konsekvens av det. Vi har en hög nivå och stor stabilitet i vår socialtjänst, kultur- och fritidsverksamhet och i miljö- och hälsoskyddsarbetet. Samtidigt blickar vi framåt då vårt Samhällsbyggnadskontor arbetar hårt med bland annat en stor mängd viktiga detaljplaner som är nödvändiga för kommunens tillväxt de kommande åren. Vi ser också under 2022 att det hårda arbetet med att öka tryggheten i kommunen börjat ge stora och synbara resultat. Boende och verksamma i några av de områden där otryggheten tidigare varit som störst vittnar om en helt annan, mycket tryggare, situation nu än för bara något år sedan. Det är däremot inte rätt tid att luta sig tillbaka. Trygghetsarbetet och även kommunens arbete för att minska segregationen kommer att ha fortsatt hög prioritet.

Under 2022 har arbetet med integrering av Agenda 2030-målen stärkts ytterligare och ett omfattande hållbarhetsarbete har fortsatt pågått i syfte att bidra till det övergripande målet en hållbar samhällsutveckling.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att resultaten för 2022 tydligt visar att Sigtuna kommun numer har en betydande robusthet att möta mycket stora utmaningar. Kommuninvånarnas skattepengar är i trygga händer.

Olov Holst (M), Pernilla Bergsvist (L), Bengt Hellström (KD), Gill Brodin (C), Lars Björling (SfS)