Vi måste jobba med unga mäns våldsbeteende i Sigtuna kommun.

Onsdag 19 september 2018

Pernilla Bergqvist (L)Enligt Stockholmsenkäten, där 828 ungdomar i Sigtuna kommun har svarat på frågor som bland annat rör brott, ser det i stora drag bra ut. Men: – Det mest allvarliga, som jag ser det, är att antalet som utsatts för sexbrott ökat. Det, och att även misshandel och hot ökat, visar hur oerhört viktigt det är att vi jobbar med fokus på unga mäns våldsbeteende, säger Thomas Mileborn, säkerhetschef på Sigtuna kommun.

Det är killar och tjejer i årskurs nio och årskurs två i gymnasiet som svarat på frågorna i Stockholmsenkäten. Frågorna som handlar om brott visar att det går åt rätt håll inom många områden i Sigtuna kommun. Till exempel upplever en majoritet att det är ovanligt med vandalism i deras bostadsområde och de allra flesta har svarat att de känner sig trygga eller ganska trygga om de går ensamma en kväll i området där de bor.

– Men det finns några områden som sticker ut, konstaterar Thomas Mileborn.

I nian har fler än tidigare, både killar och tjejer, uppgett att de känt sig allvarligt hotade och bland killarna i tvåan har elva procent svarat att de blivit misshandlade, vilket är en mer än dubbelt så hög siffra mot den 2016.

På frågan ”Har du någon gång blivit tvingad till sex/våldtagen?” har betydligt fler än tidigare svarat ja, tre procent av killarna i nian och sju procent av högstadietjejerna.

– Enligt min erfarenhet är det oftast killar som är förövarna, både när tjejer och killar utsätts för sexbrott, säger Thomas Mileborn och betonar återigen vikten av att framför allt arbeta med unga män och deras attityder, värderingar och våldsanvändande.

– Man måste kunna känna sig säker i sitt bostadsområde och på allmänna platser i hela Sigtuna kommun. Våra invånare ska inte känna sig tvungna att avstå från en kvällspromenad på grund av att man inte känner sig trygg. Personal som arbetar i butiker ska inte behöva vara rädda för attacker eller aggressiva kunder som snattar, hotar eller förföljer. För oss liberaler är detta en oerhört viktig fråga, säger Pernilla Bergqvist, ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

– Precis som Thomas säger så vet vi att tidiga insatser är av största vikt. Därför inledde vi en satsning under 2017 med våldsprevention i skolan som redan visat sig ge effekt. Det är ett samarbete mellan skola och civilsamhälle för att förebygga våld. Vi ser att antalet kränkningar har minskat och vi vill därför utöka projektet till fler skolor i kommunen. I Sigtuna kommuns skolor ska det råda nolltolerans mot våld, kränkningar och machokultur. Maktlekar, trakasserier, aggressivt beteende och sexistiskt språkbruk ska stoppas i tidig ålder. Vi kommer göra allt vi kan för att fortsätta det viktiga våldspreventiva arbetet och vill utöka det till fler skolor i kommunen, säger Pernilla Bergqvist, ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Här hittar du en insändare om våldsprevention i skolan av Pernilla Bergqvist, Sigtunabygden 2018-06-13.

Läs mer om vårt våldspreventionsprogram som påbörjats på Ekillaskolan under 2017, länk.