Vårdcentraler i Sigtuna kommun får 5,76 miljoner.

Fredag 22 februari 2019

Vårdcentralerna i Stockholms län får mer pengar 2018, med ett särskilt påslag på 125 miljoner. Sigtuna kommun får 5,76 miljoner till vårdcentraler i kommunen under 2019.

– Det här har vi arbetat för länge i Sigtuna kommun. Vi välkomnar förslaget som är otroligt viktigt för det hälsolyft som vi så väl behöver i kommunen, inte minst vad gäller barns hälsa säger Pernilla Bergqvist (L), gruppledare för Liberalerna.

– Tryggheten hos husläkaren och distriktssköterskan på vårdcentralen är något alla stockholmare ska kunna känna. Vi vill bygga ut primärvården och satsar därför för andra året i rad extra på våra vårdcentraler runtom i Stockholms län. I fjol 140 miljoner och nu ytterligare 125 miljoner.

Det säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

Anna Starbrink (L)

– Husläkarna och distriktssköterskorna är de som de flesta stockholmare oftast möter i vården. De står för tidiga insatser, kontinuitet och hälsofokus, som är centrala i en modern sjukvård. Resurserna har ökat kontinuerligt sedan vårdvalet infördes, tack vare fler patienter och fler patientbesök. Nu gör vi alltså den andra riktade satsningen i rad och kommer på två år ha utökat vårdcentralernas budget med 265 miljoner kronor, påpekar Anna Starbrink (L).

Invånarna i Stockholms län kan fritt välja vårdcentral (husläkarmottagning) var som helst i länet. Sammanställningen nedan visar hur mycket vårdcentralerna som är belägna i en viss kommun eller stadsdel beräknas få i ökad ersättning.

– Vår satsning på primärvården innebär mer resurser till mottagningar med fler patienter som t ex är äldre, lågutbildade eller har utländsk bakgrund. Störst resurstillskott blir det nästa år i kommuner som Södertälje och Nynäshamn och stadsdelar som Skärholmen och Rinkeby-Kista – men alla mottagningar i alla kommuner och stadsdelar får mer pengar, berättar Anna Starbrink (L).

SVT 2019-02-19, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vardcentralerna-far-mer-pengar-ska-avlasta-sjukhusen?fbclid=IwAR2LuQ5Vi0N33wBMwKw4GZHMtmiKXGucM45prjEw_b4qP-2_7eo2c1URLgc

Så mycket mer får stockholmarnas vårdcentraler 2018