Valstaskolan avvecklas till 2020 och Steningehöjdens skola får ett högstadium

Onsdag 31 januari 2018

Alla barn i Sigtuna kommun ska ha tillgång till en bra skola och utbildning. Därför satsar vi på fler mellanstadie- och högstadieplatser efter att ha lyssnat mer på föräldrars önskemål vid skolvalen. Valstaskolan kommer därför läggas ner och Steningehöjdens skola får ett högstadium. Syftet är att ge alla elever en stabil skolgång och möjlighet att uppnå goda studieresultat.

– Sigtuna kommun växer och i de förändringar vi nu gör har vi tagit hänsyn till behovet av såväl mellanstadie- som högstadieplatser och önskemål om skolplacering som vi fått från både vårdnadshavare och elever, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Under 2017 fattade Sigtuna kommun beslut om att avveckla Valstaskolans mellanstadium. Bortval, sjunkande resultat och svårighet att rekrytera behöriga lärare ansågs inte vara långsiktigt hållbart. Sedan i höstas har de efterföljande planerna på en satsning på hela området tagit form. Skolan och dess kvalitet är en av Liberalernas absolut viktigaste fråga i Sigtuna kommun. Det handlar om det viktigaste vi har, barnen. I skolan läggs grunden för deras framtid till ett självständigt liv och därför måste vi fortsatt utveckla och satsa på den.

Satsning på ny skolorganisation

Igår togs därför beslutet i Barn och ungdomsnämnden om en ny skolorganisation som kommer gälla från och med hösten 2018. Satsningen innebär bland annat en utveckling av Sagaskolan (idag F-3) och Eddaskolan (idag F-4) till låg- och mellanstadieskolor. Det betyder att alla elever som börjar i förskoleklassen i Steninge/Valstas skolor kan gå kvar i sina skolor till och med årskurs 6.

I planerna ingår också en satsning på områdets högstadieverksamhet. Det innebär att eleverna i årskurs 6 på Galaxskolan och Steningehöjdens skola har en garanterad plats på en ny högstadiedel på Steningehöjdens skola. På sikt kommer eleverna i området att erbjudas plats i två högstadium men den geografiska placeringen av det andra högstadiet är ännu inte bestämd. Valstaskolans högstadium har under läsåret gjort framsteg vad gäller kvalitet och trygghet, dock från mycket låga nivåer.

– Valstaskolans rykte har inte förändrats i samma takt. Vi har under flera år sett att allt färre väljer att tacka ja till sin garanterade plats på skolan för att istället söka sig till andra skolor, till och med bortom kommunens gränser. Nämnden har därför beslutat att stoppa intaget till årskurs 7 till hösten, säger Pernilla Bergqvist (L).

Kommunen ser också ett behov av ytterligare platser för årskurs 7 i andra kommundelar. Därför kommer Centralskolan att erbjuda sina elever i nuvarande årskurs 6 att även gå sina högstadieår på skolan.

Mer om Liberalernas skolpolitik kan du läsa här.