Vad vill du göra för att minska lärarnas arbetsbelastning?

Torsdag 6 september 2018

– Det är en rad insatser som behövs och det har varit en prioriterad fråga för oss i Sigtuna. På försök har vi på en skola, i samverkan med facken, bytt ut ferietjänsterna mot lokala kollektivavtal med 40 timmar på arbetsplatsen i stället för 35. Det har gett positiva resultat och jag hoppas kunna införa det på fler skolor. Lärarna säger att de i större utsträckning har fått en känsla av kontroll över sin arbetstid och att det lett till ökat samarbete, säger Pernilla Bergqvist (L).

– På en annan skola har vi anställt ett socialt team som tar hand om eleverna i korridoren och antimobbningsarbetet. Lärarna där säger att det blivit lugnare på skolan och att de bättre kan fokusera på undervisningen.

– Vi har infört lärarcoacher som jobbar med att förbättra ledarskapet i klassrummet. Med bättre verktyg för ledarskap förbättras arbetsmiljön för lärarna.

– Liberalerna vill även att lärar­assistenter ska kunna ta över arbetsuppgifter som rastvaktande, IT-stöd, organisera utflykter, från­varohantering och praktisk information till föräldrar.

– Vi måste angripa problematiken från många håll och i facklig ­sam­verkan våga prova även kontroversiella saker som förändrad arbetstid.

Lärarnas tidning, 2018-09-06, länk här.