Tryggheten ska öka – nolltolerans mot våld

Onsdag 7 februari 2018

Insändare: Tryggheten ska öka – nolltolerans mot våld. I Sigtuna kommuns skolor ska det råda nolltolerans mot våld, mobbning och kränkningar.

I barn- och ungdomsnämnden har vi tillsammans med bland annat Kvinnojouren Sigtuna startat upp ett projekt i en gemensam strävan mot ett samhälle fritt från våld. På Ekillaskolan i Märsta får personal, elever och föräldrar utbildning för att kunna bli mer uppmärksamma. Det är en satsning som kommer ge kunskap om våld, genus och makt samt ge verktyg för att jobba med våldsprevention.

Ska vi lyckas med att minska våld och kriminalitet är det viktigt att vi jobbar aktivt med förebyggande insatser för och med barn och unga. Satsningen är ett samarbete mellan flera olika parter, där Kvinnojouren Sigtuna är drivande, det är vi mycket glada över eftersom de har expertis, erfarenhet och engagemang i dessa frågor.

Detta med våldsprevention i skolan är en del av ett omfattande arbete för att öka tryggheten i Sigtuna kommun. I årets mål och budget har vi i kommunledningen lanserat ett gediget trygghetspaket med bland annat utökad kamerabevakning, ett nytt trygghetscenter, ordningsvakter, fler fältarbetare och nya fältsekreterare, stöd och insatser till de som utsätts för våld i nära relationer och hedersrelaterat våld, aktiv stadsplanering. Kommunen ska även intensifiera sina ansträngningar för att öka den polisiära närvaron i kommunen. Frihet är att kunna känna sig trygg – där du bor, där du väntar på bussen, går hem från krogen eller tar en löprunda.

Vi bor i en fantastisk kommun som rymmer så mycket med sin stolta historia, rika kultur- och fritidsliv, sprudlande föreningsliv, tillgång till naturen och världen runt hörnet. De mörka krafterna i vårt samhälle med kriminalitet, droghandel samt mäns våld och trakasserier mot kvinnor ska vi med beslutsamhet bekämpa.

Insändare 190207 i Sigtunabygden av Pernilla Bergqvist, ordförande i Barn- och ungdomsnämnden.