Spadtag för ny förskola i Steningehöjden

Fredag 26 augusti 2016

I dag, fredag 26 augusti, togs det första spadtaget till den nya förskolebyggnaden i Steningehöjden. Lagom till terminsstart nästa höst kommer Silverskatten att stå färdig.

Förskolan Silverskatten, vars namn anspelar på att en av Sveriges största silverskatter hittats i området, kommer att bli en vit tvåvåningsbyggnad, med plats för omkring 75 barn i åldrarna 1-5 år i Steningehöjden.

– Lokaler, arkitektur och miljö har betydelse för barnens utveckling, lärande och trygghet. Våra barn och personalen kan se fram emot nya fina lokaler med pedagogiska utrymmen som är anpassade efter att skapa en kreativ miljö som lockar fram barnens intresse och nyfikenhet, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Samtliga förskolorna som drivs av Sigtuna kommun arbetar Reggio Emilia-inspirerat, något som tydligt syns i lokalerna, så även här i Steningehöjden.

Förskolechefen Kerstin Asp förklarar:

– Vi vill att alla våra barn ska ha möjlighet att utnyttja alla sina olika sätt att uttrycka sig. Det betyder bland annat att vi har såväl ateljé som bygg- och konstruktionsrum och plats för drama och teaterlek.
Ytterligare ett sätt att uttrycka sig är genom att fota och filma, vilket förskolan arbetar mycket med. Än mer blir det i samband med byggandet av den nya förskolan.

– Det här spadtaget är första steget i ett fortsatt projekt. Våra äldre barn kommer nämligen att få följa och dokumentera utvecklingen i bygget, berättar Kerstin Asp.

De senaste fyra åren har förskolans verksamhet bedrivits i paviljonger.

– Det har fungerat jättebra, paviljongerna är fina och ljusa men det är klart att det känns väldigt skönt att få ett permanent ställe. Vi längtar!