Skolutveckling i rätt riktning i Sigtuna kommun.

Onsdag 30 maj 2018

INSÄNDARE Snart är det skolavslutning och dags för våra elever att sjunga den blomstertid som kommer. För mig handlar sommarpsalmen inte bara om lust och fägring stor, utan även om en ljus framtid för våra barn och unga i Sigtuna kommun.

Vi liberaler kämpar enträget för en riktigt bra förskola och skola eftersom vi anser att kunskap är den viktigaste faktorn för att stärka varje människas livschanser. En lyckad skolgång är varje ung människas bästa försäkring mot framtida utanförskap, och samhällets bästa försäkring för välstånd och utveckling. Vår vision är att Sigtuna kommuns skolor ska vara bland de bästa i Sverige. För att nå denna vision har vi utvecklat ett skolutvecklingsprogram med en tydlig och långsiktig satsning på kunskap, trygghet och medarbetare.

Som ordförande i barn- och ungdomsnämnden är jag väldigt glad att konstatera att skolutvecklingen går framåt i Sigtuna kommun. I den senaste delårsrapporten, som vi precis fick presenterad, är den sammantagna bedömningen att utvecklingen går åt rätt håll. När det gäller analyser av måluppfyllelse för kunskapsresultat och hur elever känner trygghet, studiero och trivsel ser vi förbättrade resultat.

Nu gäller det att hålla i vårt långsiktiga arbete och fortsätta med våra strategier som bland annat handlar om systematiskt kvalitetsarbete, fokus på resultat, tidiga insatser, att minska lärares administrativa börda, pedagogiskt ledarskap, kompetensutveckling, öka andelen behöriga pedagoger, fler karriärtjänster, utvecklad samverkan med föräldrar, universitet och andra förvaltningar. I större utsträckning behöver vi utgå från individens behov säkerställa att alla barn får den utbildning de har rätt till. Därför vill vi liberaler öka antalet särskilda undervisningsgrupper och ha fler speciallärare. Vi vill även förstärka trygghets- och värdegrundsarbetet med sociala team, en central funktion bestående av personal med erfarenhet av ett framgångsrikt arbete för trygghet och studiero. Det sociala teamet ska ansvara för att hantera händelser och jobba med värdegrundsarbete, så att lärarna kan fokusera på undervisningen. Projektet med våldsprevention ska utökas.

Vi tycker också det är viktigt att se över möjligheten att införa lärarassistenter för att ta hand om arbetsuppgifter som inte är direkt kopplade till lärarrollen som t.ex. rastnärvaro, IT och administration. En annan viktig punkt är satsningar på barn- och elevhälsa samt det förebyggande och hälsofrämjande arbetet i skolan – mot stress, psykisk ohälsa, tobak och missbruk bland elever och personal.

Vi ger oss inte, vi ska ha en skola i världsklass!

Pernilla Bergqvist, ordförande Barn- och ungdomsnämnden