Sigtuna Naturskola får Vattenakademiens hederspris

Tisdag 17 april 2018

Sigtuna Naturskolas arbete har uppmärksammats. Skolan har tilldelats Vattenakademiens hederspris för 2018, bland annat för att ha ökat kunskapen om fisken asp. Den 15 april tilldelades Sigtuna Naturskola Vattenakademiens hederspris 2018 vid en ceremoni i Stockholm.

– Det är mycket hedrande att Sigtuna Naturskola blir uppmärksammad på detta sätt. Min förhoppning är också att utmärkelsen ger en känsla av mening och stolthet hos våra elever – att skolarbete kan vara ”på riktigt” också, säger Peja Snöbohm, rektor för Sigtuna Naturskola i ett pressmeddelande från Sigtuna kommun.

Motiveringen lyder:

Pristagaren har under en följd av år visat ett intresse och engagemang långt utöver det vanliga i sitt värv att undervisa barn och ungdom i vattenvårdens mysterier. Icke minst har denna strävan på ett utomordentligt och värdefullt sätt bland annat bidragit till att öka kunskapen om och förståelsen runt livsvillkoren för en av Mälarbäckenets tungviktare i fiskfaunan – Aspen. Naturskolans mångåriga bidrag till detta har givit eko på alla nivåer i vattenvården och därmed kvalificerat Sigtuna Naturskola till Vattenakademiens hederspris.

– Det är mycket hedrande att Sigtuna Naturskola blir uppmärksammad på detta sätt. Dessutom stärker det oss i insikten att vi tillsammans med våra elever bedriver ett arbete på forskningsfronten när det gäller fisken Asp. Min förhoppning är också att utmärkelsen ger en känsla av mening och stolthet hos våra elever – att skolarbete kan vara ”på riktigt” också, säger Peja Snöbohm, rektor för Sigtuna Naturskola.

Vattenakademien är en intresseorganisation med deltagare från länsstyrelsen i Stockholm, vattenansvariga inom kommuner och andra myndigheter, naturvårdare, fiskeintresserade och entreprenörer inom vattenfrågor.

Sigtunabygden har uppmärksammat i en artikel du hittar här.