Sigtuna kommun satsar på ett nytt och vassare utvecklingsprogram

Måndag 3 oktober 2016

Sigtuna kommun ska arbeta fram ett nytt och vassare utvecklingsprogram för skolan. Samtidigt föreslår den styrande koalitionen (S, L och MP) ett antal insatser för att få fler elever att lyckas med sin skolgång och lyfta Sigtuna kommun från dagens plats 222 i Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun.

– Det som händer nu på kort sikt i Sigtuna kommun är att vi kommer att inrätta lärarcoacher som kan stötta och stärka läraren i sin yrkesroll och bidra till högre måluppfyllelse. För att ytterligare stödja elever och skolpersonal ska även skolvärdar införas på kommunens högstadieskolor, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Barn- och ungdomsförvaltningen påbörjar arbetet med att ta fram det nya skolutvecklingsprogrammet under hösten. Det beräknas vara klart under våren 2017.

– Vi ska jobba fram ett smalare och vassare program för skolutveckling i Sigtuna kommun. Det viktigaste som jag ser det kommer att vara fokus på kunskapsresultat, trygghet och studiero, en kompetent organisation, höga förväntningar och fler åtgärder för att minska mobbning, säger Pernilla Bergqvist.

Höga förväntningar

En central del i den nya strategin blir att ha höga förväntningar på alla som går i, arbetar eller på annat sätt har kontakt med Sigtuna kommuns skolor. Det gäller elever, föräldrar, skolledare och personal. Det kommer att bli starkare fokus på elevernas resultat och välbefinnande.

Leif Hildebrand är tf chef för barn- och ungdomsförvaltningen.

– Vårt arbete med att förbättra skolan måste gå genom en obruten kedja från styrande politiker och ner till eleverna. Rektorer, lärare och föräldrar måste jobba gemensamt, stärka varandra och hitta goda exempel som kan inspirera andra. Vårt övergripande mål är alltid att alla elever ska klara utbildningen, må bra och inte mobbas, säger han.

Sedan 15 väger Lärarförbundet samman ett antal kriterier för att på så sätt lista landets 290 kommuner. I år används 13 olika kriterier, bland annat resurser till verksamheten, lärartäthet och betygsresultat. Sigtuna landar på plats 222.

Lärarförbundet bygger rankningen på Skolverkets statistik från våren 2015, samt Lärarförbundets egna undersökningar från 2015 och 2016.