Lärarförbundet ansåg att Sigtuna hör till en av de sämre skolkommunerna i landet, men när Sveriges kommuner och landsting redovisar resultatet från Öppna jämförelser med siffror från vårterminen 2018 så visar det sig att Sigtuna är på plats 47 av 290, en förbättring med hela 109 placeringar jämfört med förra året:
– Jag är oerhört stolt och glad över alla som arbetar väldigt hårt för att nå målet att Sigtuna kommun ska bli en av Sveriges bästa skolkommuner, alla elever som går ur årskurs nio ska nå kunskapskraven i samtliga ämnen och ha behörighet till gymnasieskolan, kommenterar Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Rankingen bygger på det sammanvägda resultatet för eleverna i årskurs 9, andelen som nått alla kunskapskraven, andel behöriga till gymnasiets yrkesprogram samt det genomsnittliga meritvärdet.

8 av 10 nådde kunskapsmålen

Siffrorna från SKL visar att meritvärdet i kommunen ligger på 226,7, nästan 80 procent nådde kunskapskraven och 85 procent blev behöriga till yrkesprogram.
– Det är väldigt roligt att se att vi har klättrat så pass mycket i SKLs rakning. Läsåret 2017/2018 har präglats av att vi infört ett systematiskt kvalitetsarbete och våra elevers resultat visar tydligt att vi blivit bättre på att följa upp och se var det behövs mer insatser och resurser så att varje led i vår verksamhet kan ge förutsättningar för våra barn och elever att utvecklas med rätt utmaning och stöd i undervisningen, säger Susana Olsson Casas, förvaltningschef i Barn- och ungdomsförvaltningen.

Skiljer mellan rankingar

Att det kan skilja så mycket mellan två olika rankingar som nyligen presenterats beror på att Lärarförbundets ranking utgick från statistik från vårterminen 2017 medan den här från SKL har de senaste siffrorna från 2018. Lärarförbundets ranking hanterade även behörighet för lärare i friskolor där några ligger lägre än i de kommunala skolorna enligt Pernilla Bergqvist. Även siffror från gymnasiet drog ner Sigtuna kommun i Lärarförbundets ranking.

Förändringsresan påbörjades under 2016 när beslut togs om att ta fram ett nytt skolutveckingsprogram med ett systematiskt kvalitetsarbete. Det blev klart våren 2017 och börjar redan ge resultat. Här kan du läsa mer om det.