Seminarium om Stockholmregionens framtida utmaningar – kompetensförsörjning

Fredag 29 mars 2019

Bild: Annika Wallenskog, chefekonom SKL, Meeri Wasberg (S) KSO Haninge, Pernilla Bergqvist (L) gruppledare, Johan Lefverström HR-chef Södertälje

En av Stockholmregionens framtida utmaningar är frågan om kompetensförsörjning, särskilt inom offentlig sektor. Sveriges Kommuner och Landsting har beräknat att om kommuner och landsting ska anställa fler i takt med befolkningstillväxten behöver alla som årligen kommer ut på arbetsmarknaden arbeta inom offentlig sektor. Med dessa förutsättningar, hur ska kommunerna klara sin kompetensförsörjning?

Pernilla Bergqvist deltog i seminariet om kompetensförsörjning på Mötesplats Storsthlm den 21 mars om kommunernas kompetensförsörjning. I seminariet deltog Sveriges Kommuner och Landstings chefsekonom Annika Wallenskog, Johan Lefverström, HR-direktör i Södertälje kommun, Meeri Wasberg, som är kommunstyrelseordförande i Haninge kommun och Pernilla Bergqvist, ordförande i barn- och ungdomsnämnden samt vice ordförande i kommunstyrelsens arbetsgivarutskott i Sigtuna kommun.

Några frågor och svar från paneldebatten

Vad ser du som centralt i hur kommunerna ska klara sin framtida kompetensförsörning?

Tillgången till kompetenta medarbetare är och kommer att vara en av de viktigaste frågorna för Sigtuna kommun under lång tid. Det sammanlagda rekryteringsbehovet i förskola, skola och fritids under de kommande sex åren förväntas vara drygt 1400 medarbetare.

Under de kommande sex åren kommer omkring 600 lärare att behöva rektyrearas till grundskolorna i Sigtuna kommun.

Bristen på behöriga lärare är en väldigt stor utmaning och det är stor konkurrens om lärarna i hela Stockholmsregionen. Enligt en rapport från skolverket behöver sklorna rekrytera ungefär 77 000 lärare och förskollärare de kommande åren.

Vad är då centralt för att vi ska klara den här enorma utmaningen?

Det är såklart flera olika saker som jag ser som nödvändiga på lokal nivå. Trots att vi är en av de kommuner i hela Sverige som ligger högst när det gäller lärarlöner så räcker det inte. En attraktiv arbetsgivare satsar självklart även på kompetensutbildning, förbättrad arbetsmiljö och karriärtjänster.

Koll på läget och ett långsiktigt strategiskt arbete för att vara en attraktiv arbetsgivare. Det kanske låter självklart men det är inte alla kommuner som t.ex. har en kompetensförsörjningsplan eller ett systematiskt kvalitetsarbete. Man måste ha politiskt vilja, visioner, statistik och en färdplan för att nå resultat. I vår nya kompetensförsörjningsplan beskriver vi ett nuläge med analys, pågående aktiviteter samt en inventering av möjliga samarbeten och aktiviteter. Bland annat har vi konkreta åtgärder gällande till exempel arbetsintegrerad lärarutbildning, lärarassistenter, karriärtjänster och förenklingsdelagation för minskad administration.

Läs gärna mer här vi arbetar för att skapa bättre förutsättningar: http://www.marsta.nu/startsidan/bergqvist-arbetar-pa-att-skapa-battre-forutsattningar-i-skolan/

Ledarskap. Vi ser tydligt och klart i våra lokala medarbetarundersökningar att de medarbetare som trivs och mår bra även har angett att de är nöjda med sin chef.Samarbete och samverkan – både inom kommunens organisation men även med universitet, näringsliv, landsting för att skapa bättre förutsättningar för att säkerställa kompetens.Smartare välfärd med digitalisering – så att kommunerna kan arbeta bättre, mer effektivt och komma bort från stuprör.Förbättrad integration med mer effektiva etableringsprocesser och matchning. Det är alldeles för många som saknar jobb, inte minst bland de som nyligen kommit till Sverige. Ska dessa matchas mot kompetensbehoven måste etableringsprocesserna bli mer effektiva.

Här hittar du mer information om Liberalernas motion om Hållbar integration StorSthlm 2019.