Se alla

Så ska Sigtuna kommun arbeta för att alla elever ska få det stöd de behöver

Pressmeddelande

Fredag 26 februari 2021

En skola för alla barn och elever i Sigtuna kommun. Så heter den satsning som nu görs för att barn som av olika anledningar behöver särskilt stöd eller omfattande särskilt stöd ska kunna få det – utan att behöva gå en resursskola långt ifrån hemmet.

Ingela Hamlin, förvaltningschef barn- och ungdomsförvaltningen, förklarar:
– Vår läroplan och vårt uppdrag är att skapa en skola där alla barn med sina olika egenskaper ryms. Forskning säger att vi stöttar alla barn bäst genom att skapa förutsättningar för barnen i den ordinarie undervisningen. Vi vill att så många barn som möjligt ska kunna gå i en skola nära hemmet tillsammans med kamrater i sitt eget område.

Under läsåret 2021/22 kommer därför en ny organisation att utformas i Sigtuna kommun.

– Det har ett gjorts ett gediget arbete med utredningar och kartläggningar som är förankrade i bland annat forskning, skollag och barnkonventionen. I centrum står elevernas behov och att alla ska klara utbildningsmålen och nå sin fulla potential. Jag är väldigt glad och stolt över det engagemang som jag ser på alla nivåer i den här frågan. Tillsammans kommer vi fortsätta jobba hårt och målmedvetet för att skapa en skola för alla barn och elever i Sigtuna kommun, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Samtliga pedagoger och rektorer ska få ökad kompetens i hur de olika behoven hos eleverna bäst ska kunna mötas, hur lärmiljön ska göras så tillgänglig som möjligt för så många som möjligt. Dessutom ska det skapas flexibla grupper med personal som har specialistkompetens och som ska finnas som stöd där det behövs, för att möjliggöra mindre undervisningssammanhang.

– Lärarna ska inte vara ensamma utan ha stöd av kompetent och utbildad personal. Samtliga våra skolor ska kunna välkomna alla barn och vara rustade både kompetensmässigt och resursmässigt, säger Ingela Hamlin.

Pernilla Bergqvist poängterar att det här är något som kommer att gynna alla kommunens barn och elever, oavsett behov av särskilt stöd eller ej.
– Vi arbetar ständig med att alla ska få en undervisning som ger bästa möjligheter till kunskap, höga resultat, studiero och trivsel. Det här är ytterligare ett steg framåt där vi skapar en mer tydlig struktur med trygga, stabila och goda lärmiljöer för alla, säger hon.

Resultatet av utredningen som gjorts är tydlig – barn mår bäst av att kunna gå kvar i sin ursprungsskola. Men Sigtuna kommun rustar även för att kunna möta de elever som inte gör det.

– Utöver varje skolas Flexgrupper skapar vi även två centrala särskilda undervisningsgrupper. Med dessa två kommunala resursenheter kan vi säkra att elever som behöver undervisning i mindre grupper för att utvecklas och känna sig trygga kan få det. Vi har även gjort en första utredning kring en kommunal resursskola och vi kommer fortsätta att undersöka detta som en fortsättning gällande vårt arbete för elever i behov av särskilt stöd. En statlig utredning kring kommunala resursskolor är på gång och det är bra att vi ser över den innan vi går vidare i det lokala arbete, säger Pernilla Bergqvist.

Ingela Hamlin tillägger:
– Det är viktigt för oss att ha en lösning för barnen i hemkommun. Det är inte hållbart att de ska behöva åka långväga för att kunna gå i en särskild skola.

 

Läs mer om beslutet här