Regeringen sviker: det blir ingen satsning på Märsta station

Tisdag 19 juni 2018

Det blir ingen satsning på Märsta station i regeringens infrastruktursatsning. Därmed faller planerna för utbyggnad av stationen och området runt stationen som vi hade hoppats på.

Förra året presenterades planer för en satsning på Märsta station som bland annat skulle innebära ett nytt resecentrum med vänthall, breddning av plattformar och en bro över järnvägsspåren. Tanken var att staten skulle stå för merparten av investeringarna. Sigtuna kommun skulle satsa 150-200 miljoner kronor på stationsområdet.

Men när infrastruktursatsningen presenterades på måndagen var Märstaplanerna inte med.

Regeringen har tagit beslut om en nationell infrastrukturplan för perioden 2018-2029. I den ingår inte Märsta station. Det är väldigt olyckligt. Trafikverket har tidigare föreslagit en satsning på 737 miljoner kronor på ett helt nytt resecentrum, en ny bangård med nya spår och plattformar och en säkrare och mer tillgänglig stationsmiljö i Märsta. Detta blir alltså inte av. Sigtuna kommun måste ha en fortsatt dialog med Trafikverket och andra parter och trycka på i den här frågan.

– Det här var verkligen en kalldusch vi inte hade räknat med. Nu återstår det att undersöka varför Märsta är bortprioriterat och få inblandade parter att inse att det behövs en satsning här på Märsta station. Det är ett resenav där stora mängder människor passerar dagligen och är beroende av kommunikationer för att kunna ta sig till jobbet eller utbildning, säger Pernilla Bergqvist, 2:a vice ordförande i kommunstyrelsen.