Nya Centralskolan i Märsta invigd

Torsdag 18 januari 2018

CentralskolanIdag invigdes nya Centralskolan i Märsta med tal, sång, guidning – och givetvis äppelkaka. För Centralskolans symbol är just kunskapens frukt äpplet, där kärnhuset symboliserar tryggheten.
– I den här skolan finns det plats för alla och alla är lika mycket värda, sa Ann Jansson, rektor för grundsärskolan.

I den terrakottafärgade matsalen var det alldeles knökfullt av barn och vuxna som ville vara med och fira att skolan nu är klar. Vid terminsstarten i år började omkring 300 elever på skolan i klasserna F-6 samt i grundsärskolan. Samtliga elever som var med och firade stämde upp i refrängen när skolans kör sjöng Centralskolans egen sång: ”På Centralskolan är vi många. Vi lär oss att förmågor fånga. Vi lär oss något nytt precis varenda dag. Tänk vad vi är bra!”
Carola Sjödin, rektor för Centralskolan, hälsade alla välkomna och berättade att eleverna på skolan, förutom svenska, pratar sammanlagt 48 olika språk. Här talas bland annat spanska, italienska, persiska, nepalesiska, amhariska, khmer och somaliska. På en av väggarna i matsalen satt inplastade lappar med de olika språkens namn och hur just ordet ”välkommen” ser ut på de olika språken.

Favoritutrymmen: läsrum på varje våningsplan

Några elever hade förberett sig noggrant för att kunna guida runt på sin nya skola och visa upp den. Pernilla Bergqvist, ordförande i barn- och ungdomsnämnden, hade redan fått en förhandsvisning.
– Läsrummen är såklart mina favoritrum. Det finns ett på varje våningsplan, sa hon och passade i sitt tal på att ge ett medskick till alla vuxna som var på plats:
-Jag vill be er om en tjänst, en viktig insats som ger skolframgång. Det handlar om att läsa för barnen. All forskning visar på att de elever som har vuxna som läser för dem hemma, lyckas ännu bättre med skolan. Så läs, läs, läs!

Framtidens skola väl rustad i den digitala utvecklingen

Skolan är en av Liberalernas absoluta hjärtefrågor och vi är därför extra glada att Centralskolan är utformad med framtidens moderna pedagogik och är unik i hur väl rustad den är för den fortsatta digitala utvecklingen. Det är helt i linje med både kommunens stora satsning på Informations- och kommunikationsteknik (IKT) och Liberalernas och koalitionens prioritering på skolan i nya Mål och budgeten.

Miljötänk och hållbarhet i fokus

Fokus i Mål och budget är hållbarhet i kommunens alla delar där miljö har en självklar roll. Ett mål i projektet har därför varit att göra en miljövänlig byggnad som är energisnål och med hög värmeisolering. Det är genomgående i allt från hållbara taktila materialval med levande och vackert naturmaterial till fasaden, tegel som är tåligt över tid. Skolan är också byggd enligt Green Building-standard med bergvärme och 668 kvadratmeter solceller.

Artikel Märsta.nu lokal nyhetssida 2017-01-18 hittar du här.

Mer information om Sigtuna Liberalernas skolpolitik hittar du här.