Nej till en genomfartsväg norr om Norrbacka.

Onsdag 23 maj 2018

Hendrik Nyman
Hendrik Nyman, kandidat till kommunfullmäktige och landstinget.

Vår kommun har utvecklats snabbt under senare år, och trafiken har ökat markant. Märsta är omgivet av stora vägar på de flesta sidor. Men i norr finns en ostörd dal mellan Norrbacka och Odensala. På vintern kan man åka skidor på åkrarna här, andra årstider finns det fina strövområden norr om Aspvägen. Här kan man fortfarande se jordbrukslandskapet, de öppna vidderna och slipper trafikbuller. Många som promenerar här bor i närheten, men andra kommer hit med sina barn eller hundar från andra delar av Märsta just för att här är stillsamt och vackert. På andra sidan järnvägen ligger Husby-Ärlinghundra kyrkby, som visserligen är mer bullerstört från både Arlanda och motorvägen, men landskapet är ändå det öppna jordbrukslandskapet.

Men hur länge får Märsta ha kvar detta populära lugna område? Från vissa partier kommer förslag om att bygga en ny väg mellan 263:an och E4:an genom detta orörda stråk. Visst behövs det en förstärkning av vägen mellan Sigtuna och Märsta, men att bygga bort det enda ostörda stråket runt Märsta är inte lösningen. I stället måste vi verka för att väg 263 mellan Tingvalla och Valsta byggs ut och förses med effektiva bullerskydd. Exakt hur detta skall utformas måste utredas närmare, men åtminstone delvis bör vägen sänkas ner, vilket också kan göra det möjligt att täcka över delar av den. Det skulle kunna ge en förbättrad boendemiljö i Tingvalla, och ta bort den skarpa uppdelningen mellan Tingvalla och Valsta. Visst rör det sig om en betydande kostnad, men att bygga en helt ny väg norr om Märsta blir inte heller billigt.

Vi i Liberalerna i Sigtuna säger nej till en ny väg norr om Märsta. Förutom att vägen skulle förstöra landskapsbilden och öka bullret i tidigare ostörda områden anser vi att vi Liberaler att man av hållbarhetsskäl i möjligaste mån bör undvika att bebygga värdefull jordbruksmark. Det är också viktigt att satsa mer på kollektivtrafiken så att fler väljer att åka buss till sina arbeten, eller till pendeltågsstationen. I dag tar många bilen till Märsta station eftersom bussarna är långsamma och fullsatta, och anslutningarna fungerar långt ifrån alltid.

Hendrik Nyman (L),

kandidat till kommunfullmäktige och landstinget

Läs mer om Hendrik Nyman, 2:a på vallistan för Liberalerna i Sigtuna kommun, här.

Insändare i Sigtunabygden 2018-05-23.