Liberalerna har fastställt sin valsedel till kommunvalet. Den präglas av stabilitet och förnyelse med politisk fokus på kunskap, trygghet och frihet

Fredag 10 december 2021

Liberalerna i Sigtuna har antagit sin kommunfullmäktigelista inför valet 2022. Den präglas av stabilitet och förnyelse med politisk fokus på kunskap, trygghet och frihet. Pernilla Bergqvist från Märsta och Anders Eriksson från Sigtuna toppar listan.

Kommunfullmäktigelistan toppas igen av Pernilla Bergqvist(47 år) från Märsta. Pernilla är idag gruppledare och ordförande i barn- och ungdomsnämnden. Partiets rådgivande omröstning visar att hon har ett stort förtroende bland föreningens medlemmar.

Pernilla är  uppvuxen i Sigtuna kommun och har en utbildning i statsvetenskap med inriktning mot EU och Europakunskap. Hon har även studerat på lärarhögskolan. Under många år arbetande hon med hälso- och sjukvårdsfrågor vid Region Uppsala och innan dess var det jobb i bokhandel och på Arlanda Flygplats.

Hon har suttit i barn- och ungdomsnämnden sedan 2008 och blev nämndens ordförande 2015.

– Jag känner mig glad och hedrad över att återigen fått förtroendet att vara Liberalernas förstanamn i valet och ser fram emot att fortsätta kämpa för kunskap, trygghet och frihet i Sigtuna kommun. Jag ger mig aldrig förrän vi är Sveriges bästa skolkommun och när våra invånare har bästa möjligheter att leva ett tryggt och gott liv, säger Pernilla Bergqvist.

Pernilla  har arbetat systematiskt genom ett lokalt skolutvecklingsprogram med fokus på kunskap, trygghet och studiero samt engagerade medarbetare med rätt kompetens. De senaste åren har vi kunnat göra stora tillskott på skolan, läs mer här om alla skolsatsningar vi gjort sen 2018. Sigtuna kommun låg för 6 år sedan på 196:e plats i SKR:s skolrankning där alla 290 kommuner är med. Idag ligger kommunen på 37:e plats. Kommunen ligger numera stabilt bland topp 50 bland svenska kommuner gällande skolresultaten. Detta är enorm resa, men som Sigtuna kommuns skolparti är vi inte nöjda förrän vi är den bästa skolkommunen i landet. Vi hoppas väljarna vill ge oss fortsatt förtroende för att fortsätta denna skolutveckling mot toppen.

Vi behöver även fortsätta arbeta för att säkra  tryggheten för våra invånare, motverka segregation och utanförskap och öka valfrihet för äldre och öka friheten för för till exempel våldsutsatta kvinnor och barn, hemlösa, funktionsnedsatta, sexuellt utnyttjade, socialt utsatta och placerade barn, ofrivilligt ensamma, missbrukare och personer med psykisk ohälsa.

Sex helt nya kandidater i topp tio på listan

Listan innebär både stabilitet och förnyelse  jämfört med förra valet, med sex nya kandidater på de 10 första platserna. Som andra namn valdes den 66-årige Anders Eriksson från Sigtuna som är civilingenjör och har arbetat inom IT-branschen från 1981 fram till pensionen. Idag driver han en liten konsultfirma. Anders sitter under den här mandatperioden bl a som ersättare i Utbildning- och arbetsmarknadsnämnden, ersättare i Sigtuna vatten och renhållning AB och i politiska referensgruppen för digitalisering i Sigtuna kommun. Han är också ordförande i partiföreningen i Sigtuna kommun.

–     Självklart är jag mycket hedrad av att medlemmarna givit mig förtroendet att driva liberala lösningar på samhällsproblem. Skolan först, Liberalerna är Sigtuna kommuns skolparti och utbildning till alla, av högsta kvalitét och i tillräcklig omfattning. Vi vill för det andra utveckla Sigtuna till en kommun för alla som bor och lever här. En ljus framtid i trygghet, gemenskap och samförstånd. Tillsammans skall vi bygga Mälardalens pärla – Sigtuna. Och för det tredje att resolut värna den miljö som vi alla är beroende av för vår långsiktiga överlevnad, säger Anders Eriksson med övertygelse i rösten.

På plats tre är det flygingenjör Lars Naur(61 år) från Rosersberg. Lars är idag ledamot i kultur- och fritidsnämnden.  På plats fem hittar vi Lars-Göran Mellberg(50 år), ledamot i kommunfullmäktige och förste vice ordförande i Utbildning- och arbetsmarknadsnämnden.

Hela kommunfullmäktigevalsedeln samt foto på de första sju kandidaterna finns på denna länk.