Liberalerna vill att Sigtuna kommun ska bli känt för att ta ansvar för miljö och klimat

Torsdag 9 augusti 2018

Hendrik Nyman
Hendrik Nyman, nr 2 på kommunvallistan

Det finns mycket vacker natur i vår kommun, och många har flyttat hit just för att ha nära till naturen. Vi har det centralt belägna Rävstaområdet, vars naturreservat vi nyligen beslutat att utvidga, vi har Mälaren, men vi har också en hel del utmaningar. Naturskyddsföreningen har gett Liberalernas miljöpolitik högst betyg i alliansen. Vi har en vision om att Sigtuna skall bli känt för att ta ansvar för miljö och klimat.

Andelen bilresor i vår kommun är hög. Naturligtvis finns det de som måste ha bilen för arbetet, eller för att få vardagen att fungera. Men många väljer bilen därför att kollektivtrafiken fungerar alltför dåligt. Till exempel är det många som reser till sina arbeten på Arlanda som väljer bilen eftersom bussbytena är tidskrävande och obekväma.

Många behöver dock ingen bil till vardags, utan kanske bara högst någon gång i veckan. Vi i Liberalerna vill uppmuntra till bilpooler vilket kan få fler att avstå från att äga en egen bil. Men då måste också kollektivtrafiken vara effektiv och tillförlitlig. Vi säger också nej till sänkta skatter på diesel.

Att Arlanda ligger här är naturligtvis en stor tillgång för vår kommun. Men flygplatsen har också en stor påverkan på miljön. Modernare plan, som är miljövänligare och flyger på biobränsle samt är mindre bullriga är en del av lösningen. Vi behöver också få fler att åka kollektivt i stället för att ta bilen till Arlanda, såväl passagerare som anställda. Jag nämnde redan de osmidiga resorna inom kommunen, en annan positiv åtgärd vore att förlänga Roslagsbanan till Arlanda vilket skulle få fler från Täbyområdet att resa kollektivt, då det nu är väldigt tidskrävande.

Vi måste också slå vakt om jordbruksmarken i kommunen, och i möjligaste mån undvika att bygga på åkermark. En eventuell framtida genomfartsväg norr om Märsta skulle också huvudsakligen ligga på åkermark, och dessutom bidra till att öka bullret i ett populärt strövområde för många Märstabor. Därför säger vi Liberaler bestämt nej till denna väg, som dessutom skulle förstöra unika naturvärden. Vi anser även att vi bör minska konsumtionen av kött samt fortsätta vårt arbete med att minska matsvinnet i kommunen.

Andra angelägna miljöåtgärder är att ha solceller eller bergvärme på de kommunala fastigheterna, och även att se till att alla nya bostadsområden byggs på ett klimatsmart sätt med välfungerande kollektivtrafik. Genom att också anpassa bebyggelsen bättre till landskapet och inte bygga storskalig förortsarkitektur kan vi göra vår kommun ännu mer attraktiv i framtiden. Vi har ansvar för att förvalta miljö och natur så att vi lämnar en värld i ekologisk balans till kommande generationer.

• Hendrik Nyman (L), kommunvalskandidat

Hendrik Nyman kandiderar till kommunfullmäktige i Sigtuna kommun och till landstinget. Läs mer om Hendrik Nyman här.

Läs mer om Liberalerna i Sigtuna kommuns miljöpolitik här.