Sven Holdar

Ersättare i vård- och omsorgsnämnden

Vem är jag?

Jag är född i Täby, växte upp i Nyköping och har bott i Sigtuna sedan 2017. Jag läste i Uppsala och studerade vidare i USA där jag tog en doktorsexamen i geografi. Efter det tillbringade jag 17 år i det forna Sovjetunionen där jag undervisade politisk geografi på ukrainska och ryska universitet. Där träffade jag min amerikanska hustru Gina. Jag jobbade också under flera år med utveckling av det civila samhället i Ukraina, Georgien och Armenien för EU och OSSE.
Vi flyttade tillbaks till Sverige 2010 så våra två pojkar kunde gå i skolan här. Sedan dess driver vi ett grossistföretag och säljer amerikanska produkter till återförsäljare i Sverige och inom EU. Min passion är geografi och historia och att jobba tillsammans för att åstadkomma ett bättre samhälle för alla, oavsett om det är i Sverige, Ukraina, Ryssland, Georgien eller Armenien.

Varför är du liberal?

Jag har alltid varit liberal. Individens frihet och en stat (och kommun) som tjänar individen, inte tvärtom, är vad jag tror på. Sverige är ett bra land. Vi vet kanske inte alltid hur bra vi har det, jämfört med många andra länder. Men vi kan bli bättre.

Allt gott som åstadkommits i vår och världens historia har baserats på liberala principer. Det finns så mycket att göra. I Sverige bör bostads- och arbetsmarknadspolitiken reformeras så vi gör det lättare för unga människor och invandrare att komma in på dessa marknader utan att behöva sätta sig i skuld eller arbeta under slavförhållanden. Inga a- och b-lag.

Vi behöver en mer effektiv statsförvaltning som tjänar medborgarna och inte tvärtom och vi behöver minska antalet myndigheter och allt regelförmynderi. Detsamma gäller på EU-nivå. Som fredsprojekt och fri marknad är EU alldeles utmärkt, men onödig byråkrati tjänar inte folkets förtroende.

Vilka är dina viktigaste frågor för Sigtuna kommun?

Sigtuna har ett av Sveriges bästa geografiska lägen. Vi har Arlanda som kopplar oss samman med världen. Och vi ligger halvvägs mellan huvudstaden Stockholm och Sveriges ledande lärosäte Uppsala. Det är något vi kan bygga på.

Men vi har också utmaningar. Vi har problem med segregation, onödig brottslighet och inom mitt ansvarsområde, en äldre- och funktionshinderomsorg som kan bli bättre.

Under de senaste åren av borgerligt styre har Sigtuna Kommun tagit stora steg mot en effektivare planering och en balanserad budget. Och vi ska ha samma krav på effektivitet som ett företag har. Vi ska tjäna våra medborgare och inte tvärtom. Inom äldreomsorgen innebär det för mig att vi använder våra medel effektivt, att vi har en effektiv byråkrati som kan erbjuda snabb återkoppling och kloka beslut och att de som tjänat Sverige under ett helt liv eller lider av ett handikapp får respekt och ett värdigt liv

...