Lärare från Syrien jobbar sig in i samhället på Tingvallaskolan
Onsdag 29 juni 2016
Det är inte bara nyanlända barn som kommer in i det svenska samhället genom skolan. I Sigtuna kommun bidrar skolor som Tingvallaskolan också till integration av vuxna. På Tingvallaskolans fritids praktiserar just nu syriska lärare som varit i Sverige endast en kort tid.
De har båda flytt krigets Syrien. Nu arbetar de hårt för att lära sig svenska bland annat på Tingvallaskolan. Sabah Aylo, 56, och Mohammad Zyad Ghadri, 59, har båda lång erfarenhet som lärare i sitt hemland.
– I Syrien var jag grundskollärare för år 3 och 4. Kontakten med barnen fungerar på samma sätt här som i mitt hemland, men jag behöver bli bättre på svenska för att kunna ta lärarrollen helt. Och språket är svårt, säger Sabah Aylo.
Mohammad Zyad Ghadri instämmer.
– Det har inte varit särskilt krångligt att begripa sig på det svenska samhället, men för att kunna jobba och bidra i det måste du behärska språket. För att kunna behärska språket måste du prata med svenskar, och då är en arbetsplats som Tingvallaskolan perfekt. Här pratar jag både med barn och vuxna som har svenska som modersmål. Själva jobbet och miljön är jag van vid eftersom jag arbetat som idrottslärare i 25 år i Syrien, där jag också var fotbollstränare, säger han.
– De senaste åren har många flyktingar kommit till Sverige. Det krävs kreativitet och konkreta lösningar för att integrationen ska lyckas. En möjlighet är att ta tillvara nyanlända lärares kompetens genom att låta dem praktisera på skolor och fritids. Då kan Sigtuna kommun snabba på integrationsprocessen samtidigt som vi får mer resurser i våra skolor, säger barn- och ungdomsnämndens ordförande Pernilla Bergqvist (L).
Tingvalla skolans rektor Helena Eriksson, med en bakgrund som lärare i svenska som andraspråk, ser bara fördelar med att erbjuda praktikplatser till flyktingar.
– Vi får två extra vuxna som ser och stöttar våra elever. De kommer med erfarenheter som både elever och personal saknar och vi får bättre förståelse för andra kulturer. Sabah och Mohammads insats här gör skillnad, och att som nyanländ få känna att du gör nytta är viktigt. Praktikplatsen stärker skolan, individens självkänsla och språket hos de nyanlända, säger hon.
Sabah och Mohammad trivs bland Tingvallaskolans personal och barn, men Mohammed har idéer om hur integrationen skulle kunna utvecklas utanför språkundervisning och arbetsliv.
– Tänk om det även fanns organiserade sociala evenemang där flyktingar och de med svenska som modersmål kunde mötas. Det skulle kunna vara fester eller resor. Då skulle vi invandrare lära oss språket snabbare och därmed få lättare att bidra till samhället, säger han.
Fotnot: Tolk har hjälpt till att översätta när språket hos textförfattare och intervjupersoner inte riktigt räckt till.