Jobbet är nyckeln till inkludering i Sigtuna kommun

Torsdag 22 februari 2018

Sigtuna kommun är den kommun är näst bäst i länet på att få ut invånare i arbete. 91 procent av de som haft försörjningsstöd men avslutat det, är efter ett år fortfarande självförsörjande.

I Sigtuna kommun har 294 hushåll försörjningsstöd, vilket är den lägsta siffran på många, många år. Fantastiska siffror självklart och visar på vikten av en arbetsmarknad med stor rörlighet. För verklig inkludering måste finnas arbeten som passar även de som ännu inte talar flytande svenska eller har hög utbildning.

– Att kunna försörja sig är vägen till ett självständigt liv. Vi har visat att Sigtuna är möjligheternas kommun och att vi har verktygen för att öppna dörrar in till arbetsmarknaden, säger Lars Göran Mellberg (L), vice ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.

En stor framgångsfaktor är det täta samarbetet mellan Försörjningsstöd, Komvux/SFI och Jobbcenter.

– Först och främst handlar det om en gemensam inställning, vi har höga förväntningar på våra invånare och tror på dem. Jobbet är nyckeln till integration. Sedan kan vägen dit se lite olika ut. Om en person till exempel går på SFI (Svenska för Invandrare) och vi ser att personen inte gör progression, kanske den personen istället ska göra språkpraktik. Vi gör regelbundet noggranna uppföljningar på individnivå för att se hur invånaren bäst kan göras redo för arbetsmarknaden, säger verksamhetschef Kambiz Asadollahi och hyllar sin personal, alltifrån socialsekreterarna på försörjningsstöd till studievägledarna och jobbcoacherna på Jobbcentret och lärarna och rektorerna på Komvux samt enhetscheferna.

– Det handlar om samspelet mellan oss, vi startar yrkesprogram utifrån arbetsmarknadsläget. Vi har även startat upp SFI med yrkesinriktningar inom kök, säger Kambiz Asadollahi.

Av de personer som var klara med studierna på kommunens yrkesprogram i vuxenutbildningen förra året gick 90 procent direkt ut i arbete.

I Sigtuna kommun är utbildningsnivån generellt låg men det finns många arbetstillfällen i och med Arlanda, all hotellnäring i kommunen samt logistikcentret i Rosersberg.

Läs mer om Liberalerna i Sigtuna kommuns arbetsmarknadspolitik här.