Se alla

Försök med ändrad arbetstid har lett till positiva resultat i Steningehöjdens skola

Fredag 27 april 2018

Pernilla Bergqvist
Pernilla Bergqvist (L)

– Försöket på Steningehöjdens skola med ändrad arbetstid har lett till flera förbättringar i lärarnas arbetsmiljö. Ambitionen var då, liksom nu att förbättra arbetsvillkoren för lärare i Sigtuna kommun. På så sätt blir vi en mer attraktiv arbetsgivare, höjer kvaliteten och förbättrar arbetsmiljön i Sigtunas skolor, säger Pernilla Bergqvist, ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

I augusti 2016 bytte Steningehöjdens skola i Sigtuna kommun ut ferietjänsten för lärare mot ett lokalt kollektivavtal 40+5. Istället för 35 timmar på skolan förläggs 40 timmar på arbetsplatsen. Resultatet är mer gemenskap och arbetsglädje.

Det var vid Pernilla Bergqvists allra första möte som ny ordförande i Barn- och ungdomsnämnden i januari 2015 som hon gav förvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag på hur lärares arbetstid bäst kan användas för att skapa ”hög måluppfyllelse i en bra arbetsmiljö”. Det resulterade i ett förslag om att genomföra ett försök med ändrad arbetstid för lärare utifrån fördelningen 40 timmar reglerad tid och 5 timmar förtroendearbetstid.

– Med det nya avtalet frigörs tid för lärarna till att samplanera, dela erfarenheter och lyfta frågor med sina kollegor. På så vis får vi ökad kvalitet i undervisningen och risken för dubbelarbete minskar, säger Cecilia Meijer, utvecklingsledare på barn- och ungdomsförvaltningen och f.d. rektor på Steningehöjdens skola.

Det nya avtalet innebär också att lärarna har gemensamma start- och sluttider. Samtidigt har lärarna kvar sina lovdagar och har samma tid avsatt för gemensamma möten på arbetsplatsen som i det tidigare avtalet.

Två utvärderingar har gjorts samt en uppföljning med fackliga representanter. Utvärderingarna har varit mycket positiva. Förutom ökat samarbete och samplanering mellan lärarna, har ämnesöverskridande projekt skapats och fler lärare är involverade i olika arbetsområden. Bland nackdelarna nämns bland annat långa dagar och att det kan vara skönt att jobba hemma i lugn och ro.

Det nya avtalet innebär också att lärarna har fått en löneökning med 1 500 kronor i månaden. I praktiken betyder det att rektorerna måste omfördela sin budget.

– Min förhoppning och övertygelse är att detta tidsavtal bidrar till högre måluppfyllelse för våra elever och ett ökat kollegialt lärande för våra pedagoger, avslutar Cecilia Meijer.

Röster från lärare på Steningehöjdens skola:

”Vänner och bekanta undrar om vi har många fler möten nu, men det är ingen skillnad från förut. Arbetet är snarare mer effektivt då jag slipper jobba så mycket på kvällarna.”
Ida Rudin

”Jag har tidigare varit stressad och känt att jag inte riktigt räckt till. Men sedan vi införde det nya avtalet har jag en skön känsla av kontroll över min arbetstid och min arbetsbelastning.”
Åsa Rindstål

”Det där med att jobba hemma för att få vara ifred är inte något problem här eftersom vi har egna arbetsrum, vilket gör att jag kan få arbetsro även på jobbet.”
Maria K Enquist

”Jag var nyexaminerad lärare när vi gick in i avtalet. För mig har det betytt mycket att ha kollegorna nära och att kunna samarbeta kring allt.”
Camilla Elfving