”Därför vill vi publicera hemligstämplade skolresultat”

Debattartikel

Tisdag 25 augusti 2020

Pernilla Bergqvist, gruppledare för Liberalerna i Sigtuna kommun och ordförande för barn- och ungdomsnämnden, skriver tillsammans med övriga liberala gruppledare och kommunalråd i Stockholms regionen, om myndighetsbeslutet om att hemligstämpla vilka skolor som finns i Sverige och skolresultatet. Detta får till sin följd att elever och vårdnadshavare inte längre kommer att ha tillgång till skolresultat på olika skolor. I höst kommer därför det fria skolvalet för många att göras i blindo. Vi vill publicera skolresultaten så föräldrarna och elever kan ta del av all den information de behöver för göra ett informerat skolval. Därför vill vi i väntan på lagändringen att skolresultat och andra uppgifter publiceras på kommunernas egna hemsidor. Vi vill också bjuda in friskolorna i våra kommuner att dela med sig av sina uppgifter till dessa sidor.

I Sigtuna kommun har vi redan en process igång för att se till kommunala skolors resultat publiceras på kommunens hemsida. Och att föra dialog med friskolorna i kommunen om detta. Vi vill att det ska vara enkelt för våra kommuninvånare att jämföra bland annat skolorna i kommunen för fungerade valfrihet.

Läs artikeln i sin helhet här