Se alla

Beslut om praktik i skolan för nyanlända

Onsdag 24 februari 2016

Barn- och ungdomsnämnden beslutade den 23 februari att ge förvaltningen i uppdrag att inleda ett samarbete med arbetsförmedlingen. Detta för att på ett effektivt sätt ge praktikplatser till nyanlända med en kompetens som motsvarar kommunens efterfrågan.

I november 2015 gav nämnden förvaltningen i uppdrag att närmare undersöka förutsättningarna för nyanlända pedagoger att praktisera i nämndens verksamheter. I dagsläget har arbetsförmedlingen cirka 200 personer med uppehållstillstånd i Sigtuna kommun. Runt 20 personer av dessa är intresserade av att arbeta med barn och unga och några av dessa innehar en formell lärarutbildning vilken har validerats och godkänts av arbetsförmedlingen.

– Praktik för nyanlända kommer att skapa mervärden och positiva effekter genom fler vuxna i skolan samt en snabbare integrationsprocess. Att som nyanländ stå vid sidan av samhället under flera år är förödande både för Sverige som för den enskilda individen. Integrationen måste gå snabbare. För skolans del kommer dessa personer bli ett värdefullt tillskott i form av vuxennärvaro som kan stötta och hjälpa elever, vara rastvärdar och hjälpa till med andra praktiska arbetsuppgifter. Samtidigt förbättrar de sin svenska och får en inblick i den svenska skolan, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

För att få göra praktiktjänstgöring i nämndens verksamhet måste man, efter sedvanlig bakgrundskontroll, genomgå en intervju och därefter kan en kortare praktik om sex till tolv veckor inledas. Om praktiken faller väl ut kan perioden förlängas.
Utöver de personer med formell lärarutbildning finns ett antal personer som skulle kunna arbeta som vaktmästare, rastvärdar eller med andra praktiska arbetsuppgifter.

Den målgrupp satsningen lämpar sig bäst för är personer med permanenta uppehållstillstånd. De som fått permanent uppehållstillstånd har genomgått en kortare samhällsintroduktion och påbörjat SFI-studier och arbetsförmedlingen har påbörjat arbetet med att matcha kompetensen hos individer mot den svenska arbetsmarknaden. I denna fas finns en stor efterfrågan på språkpraktik vilket kan ske parallellt med SFI-studier och pågående valideringsprocesser.