
Berättarministeriet till Sigtuna kommun – en satsning på språklig jämlikhet i skolan
Nyhet
Torsdag 27 mars 2025
Liberalerna vill att alla barn i Sigtuna kommun ska ges likvärdiga förutsättningar att lyckas i skolan och i livet. Därför har vi lämnat in en motion om att etablera Berättarministeriet i Sigtuna kommun genom ett idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Berättarministeriet är en icke-vinstdrivande stiftelse som arbetar för att stärka barns och ungas läs- och skrivförmåga i socioekonomiskt utsatta områden. Med stöd från utbildade volontärer får elever utveckla sitt språk, sitt kritiska tänkande och sitt självförtroende.
Varför är detta viktigt?
Språket är nyckeln till lärande, framtidstro och demokratiskt deltagande. Genom att stärka elevernas förmåga att läsa och skriva, lägger vi grunden för både kunskap och livschanser.
Vad Liberalerna vill uppnå
Genom ett samarbete med Berättarministeriet vill vi:
- Stärka barns läs- och skrivförmåga – tidiga insatser ger bättre skolresultat och ökar måluppfyllelsen.
- Stödja skolor i utsatta områden – komplettera skolans insatser där behoven är som störst.
- Skapa långsiktig samverkan – ett IOP möjliggör stabila, strategiska samarbeten mellan kommun och civilsamhälle.
- Främja likvärdighet i utbildningen – alla barn, oavsett bakgrund, ska ha möjlighet att lyckas.
Så vill vi gå vidare
I motionen föreslår vi att Sigtuna kommun:
- Utreder möjligheten att etablera Berättarministeriet genom ett IOP
- Tar fram ett konkret förslag med finansieringsmodell
- Inleder dialog med Berättarministeriet och berörda skolor
- Säkerställer uppföljning och utvärdering av insatsen
Vi tror på konkreta lösningar som gör skillnad för eleverna här och nu – och i framtiden.
En investering i både individ och samhälle
Med rätt stöd tidigt i livet får fler barn chansen att ta sig vidare till högre studier, yrkesliv och aktivt medborgarskap. Det stärker både individen och hela samhället.
Liberalerna vill se en skola där alla barn ges möjligheten att lyckas – Berättarministeriet är ett steg i rätt riktning.