Barn- och ungdomsnämnden bidrar till att effektivisera integrationen

Lördag 5 mars 2016

Sigtuna kommun planerar för att erbjuda asylsökande lärare praktiktjänstgöring på skolor i kommunen. Antalet förberedelseklasser för nyanlända elever utvidgas till att omfatta fler skolor.

Barn- och ungdomsnämnden har fattat beslut om att förbättra och effektivisera integrationen av nyanlända lärare och elever. Ett av besluten gav förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten till att ge asylsökande lärare med efterfrågad kompetens praktik. Praktiken kommer då vara på kommunens skolor samt att förberedelseklasser placeras på fler skolor.

– Vi rustar oss för den största flyktingsituation vi haft i Europa sedan andra världskrigets dagar. Den utmaning Sverige nu ställs inför kräver kreativitet, pragmatism och konkreta lösningar. En möjlighet är att ta tillvara nyanlända lärares kompetens genom att låta dem praktisera i skolan. På detta sätt kan Sigtuna kommun få snabbare integrationsprocesser och kompetenta lärare som hjälper till på våra skolor. Och våra nyanlända elever får professionell vägledning under tiden de lär sig svenska, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

I dagsläget tar det lång tid för lärare med utländsk bakgrund att få sin legitimation och i förlängningen komma ut i arbetslivet. Att få möjlighet till praktiktjänstgöring under sin asylprövningsprocess, eller i väntan på validering av nyanlända lärares kompetens, innebär att man direkt tillvaratar den kompetens som asylsökande lärare har.

Barn- och ungdomsnämnden har även beslutat att fler skolor i kommunen ska få uppdraget att ta emot nyanlända elever och inrätta förberedelseklasser, utifrån prognosern för antalet nyanlända. I första hand gäller detta Råbergsskolan, Sätunaskolan, Galaxens skola (fd Steningeskolan) och Steningehöjdens skola.

Sedan tidigare finns föreberedelseklasser på sex av kommunens skolor; Valsatskolan, S:t Pers skola, Sagaskolan, Norrbacka, Ekillaskolan och S:t Olofs skola.
Sigtuna kommun ska även påbörja diskussion med fristående huvudmän om förutsättningar att ta emot nyanlända elever i årskurs 7-9.