Arlanda flygplats deltar i informationskampanj mot tvångsgifte

-I slutet av maj tog vi i Sigtuna kommunledning, Liberaler och Socialdemokrater, initiativ till en skrivelse till Swedavia för att rädda, i praktiken främst, flickor från tvångsäktenskap innan avfärd från Arlanda. Att göra det fyller två funktioner. Dels utgör flygplatserna det den sista utposten, den sista chansen till räddning, och dels kommer det att skicka glasklara signaler in i vårt samhälle. Genom att snabbt reagera visar Swedavia sitt stora samhällsansvar, det tackar vi för, säger Dan Rosenholm, kommunalråd för Liberalerna i Sigtuna kommun.

Den 26 maj lämnade kommunledningen beståendes av Liberalerna och Socialdemokraterna in en skriftlig uppmaning till flygplatschefen för Swedavia, Kjell-Åke Westin, om att delta i informationskampanj mot tvångsgifte.

Dan Rosenholm (L), Ibrahim Khalifa (S), Kjell-Åke Westin nyny

På bild: Från höger; Dan Rosenholm (L), Ibrahim Khalifa (S) och Kjell-Åke Westin, flygplatschef.

För tre dagar sedan mottog vi nyheten att Swedavia nu med Arlanda flygplats och ytterligare 9 flygplatser, inklusive Landvetter i Göteborg som Swedavia äger, kommer delta i informationskampanjen mot tvångsgifte.

– Det har framförts önskemål från kommunpolitiker att vi från Swedavia ska medverka i en informationskampanj i syfte att motverka tvångsgifte. Det som kommer hända på Arlanda är att vi kommer utbilda personalen så de kan hantera situationerna som kan uppstå när det kommer unga tjejer som ska bli bortgifta, säger Annika Persson Kvarnbergs som är pressinformatör på Swedavia.

Jag tror vi talar för hela partiet när vi nu uttrycker vår tacksamhet gentemot Swedavia. Hela partiet, på riksplanet, landstingsnivå och kommunnivå har drivit på i frågan med debattartiklar i ämnet. Vi kan konstatera att:

Vi gör skillnad. Därför Liberalerna!

Robert Andersson
Politisk sekreterare (L)