Äntligen har vi en komplett alliansgrupp med Liberalerna i Sigtuna kommun!

Torsdag 7 juni 2018

Liberalerna ansluter till alliansgruppenLiberalerna har nu anslutit sig till alliansgruppen och bidrar med kompetens inom viktiga områden som skola, hållbar stadsbyggnad och omsorg. Det är mycket glädjande att vi nu kan visa upp en starkt sammanhållen grupp med ambitionen att tillsammans bilda en ny kommunledning efter valet i september. Samtliga partier går till val med egna valplattformar, men som en del av Alliansgruppen och med en överenskommelse om att regera tillsammans efter valet.

I dag ingår Liberalerna i den så kallade regnbågskoalitionen med Moderaterna, Samling för Sigtuna, Centern, Kristdemokraterna och Miljöpartiet som har lett kommunstyret sedan Socialdemokraterna fick avgå. Alliansgruppen i Sigtuna kommun har sedan förra valet bestått av Moderaterna (M), Samling för Sigtuna (SfS), Kristdemokraterna (KD) och Centerpartiet (C).

– Vi är rörande överens om vad vi ska prioritera och vad som är viktigt för kommunen, säger Pernilla Bergqvist, gruppledare för Liberalerna och ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Alliansgruppen betonar vikten av öppenhet och transparens

Efter de senaste årens politiska turbulens i Sigtuna kommun har vi med Alliansgruppen i koalitionen prövat och visat att vi har ett stabilt regeringsunderlag. Sedan snart ett år har de styrt kommunen tillsammans och hunnit arbeta upp ett väl fungerande samarbete. Alliansgruppens fokus för den kommande mandatperioden kommer vara just ordning och reda, en stabil ekonomi, ökad trygghet och att de kommunala kärnverksamheterna förskola, skola, äldreomsorg och omsorgen om de svaga och sjuka prioriteras och får tillräckliga resurser.

– Kommuninvånarna måste återfå förtroendet för politikerna. De ska kunna lita på oss, säger Pernilla Bergqvist.

Den nya alliansen i Sigtuna kommun deklarerar att de den kommande mandatperioden vill fokusera på skola, förskola, äldreomsorg och en stabil ekonomi. Tillsammans har de fem partierna både förmågan och modet att prioritera det som är viktigt för kommunens invånare. Ett absolut måste när kommunens ekonomi som vi fått överta är bräcklig.

Har ni inga meningsskiljaktigheter frågade Sigtunabygden.

– Bara småsaker. Vi vill till exempel behålla den lagliga graffitiväggen. Det är på den nivån, svarar Pernilla Bergqvist.